JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

VR onderdeel van het curriculum?

De integratie van mediawijsheid in het curriculum wordt op verschillende manieren aangevlogen. Het Practoraat Mediawijsheid zoekt hierbij naar innovatieve manieren van lesgeven. In samenwerking met Podium, bureau voor Educatieve communicatie, is er een lessenserie ontwikkeld waarbij virtual reality ingezet kan worden in de les.

VR onderdeel van het curriculum?

Renske - 20 november 2019

Het beroepsonderwijs is met ruim 500.000 studenten de grootste onderwijsvorm die Nederland kent. Het mbo heeft als taak zijn studenten voor te bereiden op de eisen van de samenleving en de arbeidsmarkt. Van jongeren wordt vaak gedacht dat ze mediawijs zijn, omdat ze opgroeien in een mediale samenleving. Helaas is dit meestal niet het geval. Scholen spelen een belangrijke rol bij het rechtzetten van dit misverstand en het inlopen van de achterstand waar veel jongeren mee te maken hebben. Als Practoraat Mediawijsheid zien we daarom graag dat mediawijsheid geïntegreerd wordt in het curriculum van het mbo.

De integratie van mediawijsheid in het curriculum wordt op verschillende manieren aangevlogen. Het Practoraat Mediawijsheid zoekt hierbij naar innovatieve manieren van lesgeven. Daarbij geldt ‘practice what you preach’: studenten kunnen pas mediawijzer worden wanneer docenten daarin het juiste voorbeeld zijn. Mede daarom is dit project erg belangrijk. In samenwerking met Podium, bureau voor Educatieve communicatie, is er een lessenserie ontwikkeld waarbij virtual reality ingezet kan worden in de les. Hierbij dient VR als ondersteuning van het onderwerp. Met de lessenserie willen we onderzoeken in hoeverre VR ingezet kan worden in het beroepsonderwijs. Daarnaast willen we ontdekken in hoeverre VR bijdraagt aan begripsvorming en of de vorm het inlevingsvermogen van de studenten vergroot.


VR Lessen

Niveau 1 – 2
Les: Hoe om te gaan met chatten?
Les: Normvinding sexting

Niveau 3 – 4
Les: Regels rondom online gedrag
Les: 360-gradenvideo over sexting


Met dit project willen wij dat docenten in het mbo weten hoe ze VR kunnen inzetten. We zijn tevreden wanneer er tenminste bij één opleiding per Amsterdamse mbo-school VR onderdeel is van het curriculum. Bij het project wordt VR vooral ingezet om bepaalde mediawijze begrippen bespreekbaar te maken in de klas. Denk hierbij aan sexting of cyberpesten.

Podium, bureau voor Educatieve communicatie, heeft in 2017 onderzoek gedaan naar de inzet van VR voor kwetsbare jongeren. De focus lag hierbij op leerlingen in het praktijkonderwijs. Voor deze groep is lesmateriaal ontwikkeld waarbij rekening is gehouden met een IQ tussen de 60 en 80 en een leerachterstand van ten minste drie jaar. In samenwerking met Podium is het lesmateriaal dat is ontwikkeld voor leerlingen van het praktijkonderwijs onder de loep genomen en aangepast voor het middelbaar beroepsonderwijs.

Renske

Verder lezen