360 gradenvideo over sexting
Benodigdheden:
VR-Brillen, device per student, 360-gradencamera & Format storyboard
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB | Nederlands
Competentie
Thema
Lesdoelen
- De student kan de term sexting uitleggen aan de hand van voorbeelden;
- De student kan de situatie uit de video analyseren;
- De student kan (on)wenselijk gedrag benoemen;
- De student kan een eigen VR-verhaal maken over sexting.
Te leveren producten
Beginsituatie
Stel met digitool Mentimeter anoniem de volgende vragen aan de klas:
- Weet jij wie een foto kan zien wanneer je een foto op internet post? (JA/NEE)
- Houd je het in de gaten hoeveel likes een bericht van jou heeft? (JA/NEE)
- Kijk je bij accounts die je volgt hoeveel volgers en likes iemand heeft? (JA/NEE)
Geef per vraag de ruimte aan de klas om persoonlijke ervaringen te delen.
Vooruitkijken - 20 min
Deel de klas in in groepen van vier of vijf studenten. Leg uit dat er een VR-film bekeken gaat worden en hoe dit in zijn werk zal gaan. Deel de VR-brillen uit.
Vervolgens wordt er per groep enkele vragen gesteld over de video. Zie kijkersvragen in de bijlage.
Uitvoering - 30 min
Opdracht
Laat studenten met de applicatie RoundMe een eigen verhaal maken over sexting.
- Stap 1: maak een storyboard van een nieuw verhaal over sexting. Teken elk frame op het format. Uiteindelijk ga je dit frame namaken met een 360 graden camera. Dit kan ook met een applicatie in plaats van met een camera (de functie wordt bijvoorbeeld aangeboden in de Facebook-applicatie).
- Stap 2: maak met een 360 graden camera foto’s voor je verhaal.
- Stap 3: maak een account aan op RoundMe.com
- Stap 4: upload de 360 graden foto’s en link de foto’s aan elkaar. Volg de verdere stappen in de handleiding in de bijlage.
- Stap 5: publiceer jouw verhaal en bekijk de video via je smartphone (met een VR-bril)
Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg
Maak vooraf 360 graden foto’s. Die foto’s stel je beschikbaar aan de studenten en ze gaan direct aan de slag met de applicatie RoundMe.
Verdiepingsopdracht
De studenten moeten bij het maken van het verhaal aantonen dat:
- Het verhaal een opening, midden en eind heeft;
- Het verhaal minstens twee verhaallijnen kent;
- Er spanning wordt opgebouwd door een twist in het verhaal.
Terugkijken - 10 min
Studenten delen de gemaakte video’s met elkaar en geven feedback op de verhaallijnen. Vervolgens worden complimenten over de gemaakte producten op het bord geschreven. De les wordt afgesloten met een herhaling van de besproken onderwerpen en door stil te staan bij de behaalde successen.
Deze les is ontwikkeld in samenwerking met Podium
Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie