JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

360-gradenvideo over sexting

Studenten kunnen de term sexting uitleggen, de VR-video analyseren, (on)wenselijk gedrag benoemen en een eigen VR-verhaal maken over sexting.

360-gradenvideo over sexting
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
VR-Brillen, laptop, 360-gradencamera & Format storyboard
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB | Nederlands

Competentie

De student weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat de media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons afkomt, etc.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Sexting

 

Lesdoelen

  • Studenten kunnen de term sexting uitleggen aan de hand van voorbeelden;
  • Studenten kunnen de situatie uit de video analyseren;
  • Studenten kunnen (on)wenselijk gedrag benoemen;
  • Studenten kunnen een eigen VR-verhaal maken over sexting.

 

Te leveren producten

Eigen VR-product

 

Beginsituatie

Stel met digitool Mentimeter anoniem de volgende vragen aan de klas:

  • Weet jij wie een foto kan zien wanneer je een foto op internet post? (JA/NEE)
  • Houd je het in de gaten hoeveel likes een bericht van jou heeft? (JA/NEE)
  • Kijk je bij accounts die je volgt hoeveel volgers en likes iemand heeft? (JA/NEE)

Per vraag geeft de docent de ruimte aan de klas om persoonlijke ervaringen te delen.

 

Vooruitkijken - 20 min

De klas wordt ingedeeld in groepen van 4 of 5 studenten. De docent legt uit dat er een VR-film bekeken gaat worden en hoe dit in zijn werk zal gaan. De VR-brillen worden uitgedeeld.

Vervolgens wordt er per groep enkele vragen gesteld over de video. Zie kijkersvragen in de bijlage.

 

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Laat studenten met de applicatie RoundMe een eigen verhaal maken over sexting.

  • Stap 1: maak een storyboard van een nieuw verhaal over sexting. Teken elk frame op het format. Uiteindelijk ga je dit frame namaken met een 360-gradencamera. Dit kan ook met een applicatie in plaats van met een camera (de functie wordt bijvoorbeeld aangeboden in de Facebook-applicatie).
  • Stap 2: maak met een 360-graden camera foto’s voor je verhaal.
  • Stap 3: maak een account aan op RoundMe.com
  • Stap 4: upload de 360-gradenfoto’s en link de foto’s aan elkaar. Volg de verdere stappen in de handleiding in de bijlage.
  • Stap 5: publiceer de jouw verhaal en bekijk de video via je smartphone (met een VR-bril)

 


Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

De docent maakt vooraf 360-gradenfoto’s. Die foto’s worden beschikbaar gesteld aan de studenten en gaan direct aan de slag met de applicatie RoundMe.


Verdiepingsopdracht

De studenten moeten bij het maken van het verhaal aantonen dat:

  • Het verhaal een opening, midden en eind heeft;
  • Het verhaal minstens twee verhaallijnen kent;
  • Er spanning wordt opgebouwd door een twist in het verhaal

 

Terugkijken - 10 min

Studenten delen de gemaakte video’s met elkaar en geven feedback op de verhaallijnen. Vervolgens worden complimenten over de gemaakte producten op het bord geschreven. De les wordt afgesloten met een herhaling van de besproken onderwerpen en door stil te staan bij de behaalde successen.

Deze les is ontwikkeld in samenwerking met Podium

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie