JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Groepsvorming via ict

Groepsvorming via ict

18 juli 2023

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Max Grootjen van het Mediacollege Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar groepsvorming en hoe je met behulp van digitale middelen hier een positieve invloed op kunt hebben. Hij heeft een website gemaakt waarin hij voor elke groepsvormingsfase tips geeft welke edutools, werkvormen of lessen je kunt inzetten en waarom dat bijdraagt aan groepsvorming.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Ik merk de afgelopen jaren als studieloopbaanbegeleider dat ik het proces van het sturen van mijn klas erg interessant vind. Het resultaat is namelijk tot nu toe elk jaar anders. Het ene jaar heb ik een hele hechte klas en het jaar daarop een minder hechte groep. Ik vroeg mij af wat je rol als docent nou eigenlijk in zo’n groep is en hoe je deze groep kunt sturen richting een soort van ideale klas.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Ik ben studieloopbaanbegeleider van twee klassen binnen het team Audiovisueel op het Mediacollege Amsterdam.

Wat wilde je te weten komen?

Alles over de 5 fasen van groepsvorming en specifiek wat mijn rol daarin is en hoe ict daarbij kan helpen.

Wat wilde je opleveren?

In het begin heb ik een uitkomst afgehouden om proberen niet te veel sturing te geven aan waar ik heen ging. Ik heb eerst veel informatie verzameld en ben aan de hand van die informatie gaan kijken naar lesmateriaal, manieren van lesgeven en werkvormen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat een combinatie van die drie het meest geschikt was. Ik ben uitgekomen op een website.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik heb een oud docent van mij, Bart Vogelaar, geïnterviewd die inmiddels een doctoraat in psychologie heeft en werkzaam is op de universiteit van Leiden.

Hij heeft mij heel veel sturing gegeven in de richting die ik wilde onderzoeken. Hij heeft als het ware al mijn vragen door een trechter gehaald en daarmee de juiste vervolgstappen aangeboden.

Waar liep je tegenaan?

Bart gaf aan dat ik in de verkeerde hoeken aan het zoeken was. Ik was zelfregulatie en reflecteren aan het onderzoeken. Tijdens het gesprek merkte Bart op dat ik mijzelf in de verkeerde richting had gestuurd. Ik had groepsvorming een beetje links laten liggen en was in de hoek van zelfregulatie en reflectie aan het zoeken. Na het gesprek met Bart had ik zo veel informatie dat ik eigenlijk weer even helemaal terug moest naar het begin. Dit was lastig want ik was stiekem al in een resultaat aan het denken.

Wat gaf je energie?

Het gesprek met Bart vond ik onwijs leuk en motiverend. Ik was op de goede weg maar moest nog flink wat onderzoek doen naar groepsvorming. Met dat nieuwe inzicht en veel nieuwe informatie kon ik meer richting een vormgeving. Het leek vanaf daar allemaal op de juiste plek aan het vallen.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Groepsvorming is een continu proces. Het is dynamisch en gebeurt misschien wel meerdere keren per les. Wanneer je als docent bewust bent van dit proces kun je er waar nodig sturing aan geven of er met de groep over praten. Heb je hier hulp bij nodig? Kijk dan eens op de pagina’s bij het lesmateriaal, werkvormen en edutools!

Recent Posts
onderzoek mbo zorgtechnologie