JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Zorgtechnologie op de werkplek

Zorgtechnologie op de werkplek

17 juli 2023

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Gillian Barratt van ROC van Amsterdam MBO College West heeft de verschillende zorgtechnologie middelen van school in kaart gebracht op een poster om zowel docenten als studenten bewust te maken van alle opties.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Ik kwam op het idee om in kaart te brengen wat voor zorgtechnologie er wordt gebruikt bij studenten op de werkplek. Dit onderwerp heb ik toen besproken met de practor, die enthousiast werd, en daarna met mijn manager, die aangaf dat dit inderdaad een relevant onderwerp zou zijn voor ons team.

Zorgtechnologie op de werkplek wordt namelijk steeds belangrijker. Zo kwam ik later in het proces bijvoorbeeld de Nederlandse app ‘Floortje’ tegen, die helpt om de meest passende zorgtechnologie of app te vinden. Ook heb ik gehoord dat er in maart 2023 een groot congres in London over dit onderwerp werd gehouden.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Het onderzoek vond in verschillende contexten plaats. Ik heb bijvoorbeeld collega’s en studenten geïnterviewd over wat er nu op de werkplek te vinden was.  Eén student sprak over een pop uit een speelgoedwinkel die was gebruikt bij ouderen. Andere studenten vertelden over tablets die gebruikt werden voor contact via beeld met de familieleden, of om het nieuws te volgen en spelletjes te spelen. Daarnaast heb ik, buiten het college, iemand bij Cordaan in de Amsterdamse thuiszorg geïnterviewd over het gebruik van zorgtechnologie, maar die gaf aan het nog niet te gebruiken vanwege gebrek aan budget.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde graag weten welke zorgtechnologie er beschikbaar is voor onze maatschappelijke student op de werkplek anno 2023.

Wat wilde je opleveren?

Ik wilde een relevant product opleveren dat mensen, zowel medewerkers als studenten, meer bewust maakt van de huidige mogelijkheden voor zorgtechnologie. Dit wilde ik doen in de vorm van een poster, met daarop de middelen die we hier in huis hebben en de link voor docenten waarmee ze deze middelen kunnen reserveren.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik heb experts binnen onze organisatie geïnterviewd, namelijk onderwijskundigen die verantwoordelijk zijn voor zorgtechnologie materiaal. Verder heb ik onderzoek op internet gedaan en mijn studenten aangespoord hetzelfde te doen.

Om studenten kennis te laten maken met verschillende mogelijkheden, heb ik in een paar van mijn lessen aandacht besteed aan zorgtechnologie, bijvoorbeeld aan een specifiek hulpmiddel.

Waar liep je tegenaan?

Vooral logistieke uitdagingen, zoals het plannen van interviews, afspreken met de fotograaf voor de poster en het reserveren van zorgtechnologie middelen op school.

Wat gaf je energie?

Behulpzame collega’s, de studenten en de les waarin we experimenteerden met een zorgtechnologie middel, de CRDL. De studenten hadden nog geen enkel idee wat de CRDL was en hoe zij daarmee met de doelgroepen kunnen werken. Veel van de studenten waren bang en wilden de CRDL niet aanraken in het begin. Sommigen dachten dat het een UFO was!

Uiteindelijk hebben zij een cliëntkaart (‘Client Card’) geschreven met een plan van aanpak om de CRDL met een cliënt te gebruiken. Creatieve ideeën met wekelijkse of maandelijkse reviews voor hun cliënt. Ook hebben zij verschillende muziek of geluiden gekozen.  De zee voor herinneringen voor cliënten, de jungle voor rust, de trein ook voor herinneringen, of voor iemand die vroeger machinist was.

Aan het eind van de les hebben de studenten een Mentimeter beantwoord met hun opmerkingen over de CRDL. Voor ontspanning of meditatie was het handig, dachten sommige studenten. Een andere student gaf het volgende antwoord via Mentimeter: “It was a weird experience at first, but I can understand now how it’s useful in the care sector”. 

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

De poster geeft weer wat er allemaal beschikbaar is met betrekking tot zorgtechnologie. Het dient aan de ene kant als een soort promotie voor al die middelen en aan de andere kant is de bedoeling om zowel docenten als studenten bewust te maken van wat er allemaal beschikbaar is.

Binnen het Maatschappelijk Zorg Team is het bijvoorbeeld handig om aan de hand van de poster verschillende lessen te plannen, gericht op een soort zorgtechnologie per les.

Op langere termijn is het misschien mogelijk om artikelen uit te lenen aan zorgorganisaties die werken met onze studenten; voor een dag of een week, naar de werkplek waar de studenten stagelopen.

Recent Posts
Onderzoek mbo practoraat mediawijsheid