JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Onderzoek | Werkvormentool

Werkvormentool

Hoe kun je in je online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent?

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen experimenten, dat is informeel onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen in de praktijk. Max Grootjen, van het Mediacollege Amsterdam, heeft onderzocht welke werkvormen er ingezet kunnen worden bij de verschillende rollen van de docent. Ook heeft Max gekeken naar de online kansen van de werkvormen. Voor elke werkvorm is aangegeven in welke setting deze het best ingezet kan worden.

Wil je meer weten over de zes rollen van de docent klik hier.

Wat was de aanleiding van je experiment?
De aanleiding van mijn experiment was de concrete verandering binnen mijn eigen lespraktijk. Vanwege corona merkte ik dat het lesgeven anders werd. De interactie met studenten werd minder en sommige werkvormen werkten niet online. Aan de andere kant zag ik ook de kansen die online lesgeven met zich meebrengt. Daar wilde ik me verder in verdiepen.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Mijn onderzoek heeft plaatsgevonden binnen de kaders van het Practoraat Mediawijsheid en op het Mediacollege waar ik zelf werkzaam ben. Ik geef les op de opleiding Audiovisueel. Mijn collega’s liepen tegen dezelfde problemen aan. We zijn met elkaar heel innovatief geweest met het heruitvinden van onze eigen praktijk. Mijn collega’s hebben mij geholpen met het verzamelen van werkvormen. Sterker nog: er staan werkvormen die zij bedacht hebben op de website!

Wat wilde je te weten komen?
Ik was op zoek naar manieren om het onlineonderwijs in zijn kracht te zetten. Er zijn namelijk talloze kansen die online lesgeven met zich meebrengt.

Wat wilde je opleveren?
Ik was voor mijzelf, maar ook voor anderen, op zoek naar handvatten om inzichtelijk te maken wat je per rol van de docent kunt doen in een hybride/blended setting. Ik wilde een tastbare tool ontwikkelen waar je naar terug kunt blijven gaan voor inspiratie.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Ik ben in de literatuur gedoken om te kijken wat er allemaal al geschreven was. Het SAMR-model, substitution (S), augmentation (A), modification (M) en redefinition (R), vind ik erg interessant. Vooral de redefinition spreekt me aan, de R gaat namelijk uit van de positieve kansen van de technologie en maakt het mogelijk om iets te doen wat zonder technologie niet kan. Dit zijn in deze context de werkvormen die alleen online kunnen.

Waar liep je tegenaan?
Waar ik tegen aanliep was de vormgeving. Samen met collega’s hebben we best wel lang nagedacht over de vormgeving van de tool. Uiteindelijk bleek een website de beste manier te zijn om de werkvormentool te ontwikkelen.

Wat gaf je energie?
Positieve reacties vind ik altijd erg fijn. Vooral in het ontwikkelen van de werkvormentool kreeg ik steeds meer door dat anderen ook enthousiast werden. Dat werkt best aanstekelijk. Ik heb met mijn collega’s van Audiovisueel een half uur lang werkvormen in Padlet verzameld die wij gebruikten. Iedereen was heel behulpzaam en betrokken. Dat werkte heel energieopwekkend.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Andere docenten kunnen de werkvormentool gebruiken wanneer zij bezig zijn met hun lesvoorbereiding. Voornamelijk als je ergens vastloopt of op zoek bent naar inspiratie kan deze tool behulpzaam zijn.

Recent Posts