Visuele kunstmatige intelligentie: DALL-E
Visuele kunstmatige intelligentie: DALL-E
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Lisa Bosman van het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam wilde graag meer leren over kunstmatige intelligentie. Ze heeft zich verdiept in DALL-E en wilde onderzoeken hoe studenten hier ook op effectieve manier mee konden werken. Lisa heeft een les ontworpen waarmee ze haar studenten handvatten biedt en leert om DALL-E in te zetten bij het opdoen van inspiratie.
Wat was de aanleiding van je onderzoek?
Artificiële Intelligentie (AI) ontwikkelt zich steeds sneller en heeft hiermee impact op het onderwijs. Ik had gehoord over Chat-GTP en wilde mijzelf hierin gaan verdiepen.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Het onderzoek heeft plaats gevonden bij collega’s van het Practoraat Mediawijsheid, waarin verschillende mbo’s samenwerken. Daarnaast heb ik onderzoek gedaan bij de Hout- en Meubileringscollege Rotterdam bij zowel studenten als docenten. Voor het testen van de lesbrief heb ik een tweedejaars klas niveau 4 Interieur Adviseur ingezet.
Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde de voor- en nadelen achterhalen van AI in het onderwijs. Vragen die ik had waren: Hoe werkt het? En hoe kan ik het positief inzetten in lessen?
Wat wilde je opleveren?
Ik wilde een lesbrief ontwerpen met een opdracht voor visuele artificiële intelligentie die schoolbreed voor diverse vakken en niveaus inzetbaar is. De lesbrief moet ervoor zorgen dat studenten bewust worden gemaakt van de mogelijkheden van AI.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Het onderzoek is begonnen binnen het Practoraat Mediawijsheid-team. Daar zijn docenten betrokken die hier al meer ervaring mee hadden, maar ook een aantal die nog helemaal geen ervaring hadden. Vervolgens heb ik contact gezocht met experts die al langer bezig zijn met AI en het onderwijs binnen en buiten mijn school. Ik heb het programma DALL-E uitgetest met een groep docenten op het mbo en studenten van niveau 4 leerjaar 2.
Waar liep je tegenaan?
Ik liep er tegenaan dat er zoveel informatie te vinden is over AI, het continu in verandering is en er steeds meer AI-programma’s verschijnen. En daarnaast liep ik er tegenaan dat de visuele AI nog meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen om juiste beelden uit de zoekmachines te krijgen.
Wat gaf je energie?
De mogelijkheid van creatieve ideeën die je met behulp van AI van tekst naar beeld kan laten vertalen als hulp- en inspiratiebron.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Docenten kunnen door het onderzoek dat ik heb gedaan gebruik maken van mijn lesbrief. Waarin zowel docenten als studenten op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met de mogelijkheden van Visuele AI.