JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Presenteren met Canva

Presenteren met Canva

27 juni 2023

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Kübra Arslan van ROC van Amsterdam MBO College West wilde onderzoeken hoe studenten uit hun comfort zone konden gaan met presentaties maken en heeft een infographic ontworpen zodat studenten met Canva kunnen presenteren.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Vanuit het team en mijn eigen ervaring werd er opgemerkt dat studenten vaak kiezen voor de bekende, veilige weg. Uit hun comfortzone stappen en nieuwe dingen uitproberen gebeurt nog te weinig. Ook voor wat betreft presenteren. Studenten kiezen vaak voor MS PowerPoint om hun presentatie te geven, terwijl er talloze andere tools zijn om een mooie presentatie te maken.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Het onderzoek vond team- en klasbreed plaats.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde weten hoe ik studenten kon motiveren om andere, nieuwe edutools in te zetten voor presentaties, zoals Canva, en wat het effect zou zijn als ik dit door middel van een infographic zou doen. Hierbij was ik vooral nieuwsgierig naar de reacties van studenten als ze hiermee aan de slag zouden gaan.

Wat wilde je opleveren?

Ik hoop met dit onderzoek nieuwe mogelijkheden aan te reiken als het gaat om presenteren. Studenten hebben vaak de neiging om voor de veilige, welbekende apps/programma’s te kiezen als het gaat om presenteren, zoals MS PowerPoint. Door middel van een aantrekkelijke, overzichtelijke infographic hoopte ik studenten uit hun comfortzone te halen, hen actief te laten experimenteren met andere mogelijkheden en hen vooral te laten inzien dat ‘anders’ niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik heb in het team informatie opgehaald en (ongevraagd) informatie te horen gekregen over het presenteren van leereenheden en opdrachten. Mijn manager gaf aan dat ik mij kon richten op de 21st century skills. Uit deze vaardigheden heb ik, in overleg met mijn onderwijskundige, gekozen voor de vaardigheid ‘mediawijsheid’. Vanuit daar ben ik op zoek gegaan naar een laagdrempelige tool, waar studenten wel eens van gehoord hebben of mee hebben gewerkt, maar niet als het gaat om presenteren. Zo wilde ik de kans om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan vergroten.

Waar liep je tegenaan?

Het afbakenen van mijn onderzoek heeft wat tijd gekost, omdat mijn vertrekpunt de 21st century skills waren. Dat zijn er een heleboel. Uiteindelijk heb ik voor mezelf de beslissing genomen om te kiezen voor de vaardigheid ‘mediawijsheid’. Alle skills terug laten komen in één experiment was niet haalbaar, vooral vanwege de tijd die we hadden voor dit experiment. Ook het kiezen van de oplevering was een uitdaging. Ik wist wel dat ik iets creatiefs wilde opleveren, maar in welke vorm was voor mij nog een zoektocht.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een infographic, omdat dit voor de student het meest aantrekkelijk is om te gebruiken. Ik heb weinig tekst gebruikt en de uitleg in een stappenplan geformuleerd, waarmee ik de kans dat studenten deze infographic zullen raadplegen hoopte te verhogen.

Wat gaf je energie?

Het maken van een infographic gaf mij energie, omdat ik niet vaak mijn creativiteit inzet. Ik vond het leuk om ideeën op te doen door te kijken naar andere voorbeelden en hierna aan de slag te gaan met mijn eigen infographic. Ook wilde ik in de kleuren en huisstijl van het practoraat blijven, weinig tekst gebruiken, maar genoeg om de studenten er zelfstandig mee aan de slag te laten gaan. Ik ben blij met het resultaat.

Daarnaast gaven de reacties van de studenten mij energie. In het begin merkte ik wat weerstand, omdat een PowerPoint toch ook ‘goed genoeg’ is. Nadat ik een aantal voorbeeldsjablonen liet zijn, zagen de studenten het verschil en de toegevoegde waarde van een Canva-presentatie. Toen ze eenmaal bezig waren zag ik ze gemotiveerd en creatief aan de slag gaan. Ze vonden het ook leuk, gaven ze aan. Dit bevestigde voor mij dat het experiment van toegevoegde waarde is geweest.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Zij kunnen deze infographic gemakkelijk delen met hun studenten, waarna de studenten aan de slag kunnen met het stappenplan om een presentatie.

Recent Posts