Lessenserie Web Development
Lessenserie Web Development
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen experimenten: informeel onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen in de praktijk. Bram Dingerdis van ROC TOP heeft onderzocht hoe je studenten van de opleiding Ondernemer Retail kunt leren om een website te maken. Een groot deel van de studenten van deze opleiding wil tijdens en na de opleiding een eigen onderneming starten en tegenwoordig is een website voor een onderneming niet meer weg te denken. Bram heeft in zijn experiment onderzocht hoe je als docent de student deze vaardigheden het best kunt bijbrengen en heeft een vak hiervoor ontwikkeld.
Wat was de aanleiding van je experiment?
Op ROC TOP werk ik bij de opleiding Ondernemer Retail. Een groot deel van de studenten Ondernemer Retail wil tijdens en na hun opleiding een eigen onderneming starten en tegenwoordig is een website voor een onderneming niet meer weg te denken. Ondernemers kunnen natuurlijk relatief makkelijk een website voor hun onderneming (laten) bouwen met behulp van WYSIWYG (what you see is what you get) platforms zoals Wix en WordPress.com. Het nadeel van deze platforms is echter dat ze veel geld kosten, je gebruik moet maken van widgets en templates, waardoor je niet je eigen design kunt toepassen. Ook ben je daardoor afhankelijk van anderen. In mijn experiment wilde ik onderzoeken hoe de vaardigheden die nodig zijn om websites te maken of beheren vergroot konden worden bij de student.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Het onderzoek is uitgevoerd op de Campus Business van ROC TOP bij de opleiding Ondernemer Retail. De school heeft mij en de studenten een vaste plek in het rooster ruimte gegeven om met de lessen Web Development aan de slag te gaan.
Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde te weten komen hoe ik de vaardigheden die nodig zijn voor het maken van websites bij studenten kan vergroten en of er best practices zijn of lesmateriaal beschikbaar is.
Wat wilde je opleveren?
Ik wilde een vak ontwikkelen om studenten de benodigde vaardigheden bij te brengen en dit is gelukt.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Om de vaardigheden bij studenten op het gebied van het coderen van websites te vergroten ben ik opzoek gegaan naar manieren waarop er geoefend kan worden met het coderen van websites. Er zijn meerdere websites te vinden waar je kunt oefenen met coderen. De opdrachten worden meestal gemaakt op een pagina die bestaat uit drie onderdelen of vlakken waarop de uitleg staat, je de code kunt invoeren en waarop je de uitwerking van de code ziet (het resultaat van de webpagina die je hebt gecodeerd).
Waar liep je tegenaan?
In eerste instantie ben ik aan de slag gegaan met het zelf ontwikkelen van lesmateriaal. Hier ben ik veel tijd mee kwijtgeraakt en ik was niet tevreden over het resultaat. Het lesmateriaal van sites als General Assembly (zie voor meer informatie de docentenhandleiding bij het experiment) is ontzettend overzichtelijk doordat de leeropdrachten op één scherm kunnen worden gemaakt.
Wat gaf je energie?
Het gaf me veel energie om te zien dat de studenten veel plezier hadden in het maken en bouwen van een website. De opleiding Ondernemer Retail is vrij theoretisch en bij het vak web development gaan de studenten praktisch aan de slag.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Docenten hebben kant-en-klaar lesmateriaal waarmee ze met hun studenten aan de slag kunnen met coderen. Daarnaast hoeven ze niet zelf het wiel uit te vinden en opzoek te gaan naar geschikt materiaal.