JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Onderzoek | Lessenserie Mediawijsheid niveau 1 en 2

Lessenserie Mediawijsheid niveau 1 en 2

10 februari 2022

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen experimenten: informeel onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen in de praktijk. Nathalie Petrocchi van ROC TOP heeft een module ontwikkeld voor studenten van niveau 1 en 2 over mediawijsheid. In de module komen thema’s aan bod zoals desinformatie, online criminaliteit en pesten en privacy. Wil je ook met studenten van niveau 1 en 2 werken aan vaardig omgaan met sociale media, bekijk de lessen!

Wat was de aanleiding voor je experiment?
Tijdens de lessen burgerschap zag ik steeds vaker dat studenten in aanraking kwamen met onderwerpen, zoals nepnieuws, sexting, online pesten etc. Toen ik op onderzoek uitging over deze thema’s kwam ik erachter dat ik hier zelf ook niet veel over wist. Ik ben mij in deze onderwerpen gaan verdiepen en heb met input van de studenten een lessenreeks gemaakt. Ik hoop dat de studenten met de informatie die zij krijgen in deze lessen weerbaarder zijn voor de gevaren van deze thema’s.

In welke context vond je onderzoek plaats: les, klas, team, school?
Het onderzoek dat ik deed vond plaats in mijn eigen klas. De lessen van deze module heb ik gemaakt voor studenten niveau 1 en 2 van alle opleidingen. De thema’s die in de module terugkomen zijn voor studenten van alle niveaus van toepassing.

Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde als docent meer te weten komen over de thema’s als sexting, nepnieuws, online pesten, etc. Naast meer kennis over deze thema’s, wilde ik ook meer weten over de manier waarop ik hierover les kan geven. Vragen die bij mij speelden waren: Wat vinden de studenten prettig met betrekking tot werkvormen? Hoe kan ik leren hoe zij handig informatie leren opzoeken? Wat voor eindopdracht past bij dit thema?

Wat wilde je opleveren?
Een module mediawijsheid voor studenten niveau 1 en 2.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt: informatie vinden, experts bevragen et cetera?
Ik heb online informatie gezocht voor de thema’s die met mediawijsheid te maken hebben. Daarnaast ben ik in gesprek gegaan met collega’s die deze thema’s doceren. De studenten hebben ook een grote rol gespeeld in dit experiment, omdat zij meerdere malen een enquête hebben ingevuld.

Waar liep je tegenaan?
Ik liep ertegen aan dat ik afhankelijk was van collega’s en studenten om informatie te krijgen. Als zij niet reageerden, moest ik erachteraan gaan en dat kostte tijd.

Wat gaf je energie?
Met de studenten in gesprek gaan over de thema’s rondom mediawijsheid en van hun expertise leren vond ik heel leuk. Ook het testen van de lessen en de reactie van de studenten gaf mij energie.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
De module die ik heb ontwikkeld tijdens mijn experiment is direct te gebruiken. Docenten kunnen deze module inzetten in de lessen. Vooral ook als één van deze thema’s speelt in de school zijn deze lessen goed te gebruiken.

Recent Posts