JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Les 5 | Wat betekent mediawijsheid voor mij?

Deze les is onderdeel van de lessenserie ‘Mediawijsheid voor niveau 1 en 2′. De lessenserie wordt deze les afgerond door een eindopdracht. De studenten kiezen voor twee thema’s om de module af te ronden.

Les 5 | Wat betekent mediawijsheid voor mij?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
1 | 2
Benodigdheden:
Beamer | Laptop
In te zetten bij:
Mediawijsheidwijsheid | Burgerschap

Competentie

Reflecteren op mediagebruik.

Discussiëren over media.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Mediawijsheid

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen wat mediawijsheid betekent;
  • De student kiest twee opdrachten om de module af te ronden, of de twee gekozen thema’s kan de student beschrijven wat het betekent.

Te leveren producten

Verslag met twee opdrachten.

Beginsituatie

De student heeft de afgelopen vier lessen geleerd over verschillende thema’s passend bij mediawijsheid. In deze les kiest de student twee thema’s om een eindopdracht over te maken. De thema’s waaruit de student kan kiezen, zijn in eerdere lessen aan bod gekomen. Kennis daarover is noodzakelijk om de eindopdracht te kunnen volbrengen.

Vooruitkijken - 5 min

Tijdens deze les wordt de lessenserie over mediawijsheid afgesloten met een eindopdracht. De eindopdracht bestaat uit een verslag van twee opdrachten. De student mag kiezen welke twee opdrachten hij/zij maakt. De thema’s waarover de opdrachten gaan, zijn:

  • Nepnieuws en desinformatie
  • Mediawijsheid
  • Online criminaliteit
  • Sociale media
  • Privacy
  • Influencers
  • Online pesten

Uitvoering - 55 min

Hieronder worden alle opdrachten een voor een besproken. Als ze de twee opdrachten hebben gemaakt, bundelen ze dit in een document en voegen een voorblad toe met titel, afbeelding, naam, klas en datum. Dan leveren ze het in bij de docent. De studenten kiezen twee opdrachten uit de onderstaande:

Opdracht 1 | Nepnieuws en desinformatie

Bij deze opdracht gaan jullie op zoek naar nepnieuws en desinformatie. Je zet 1 item met nepnieuws in een verslag (word document) en 1 item met desinformatie. Onder de items noteer je waarom het item nepnieuws is en waarom het item desinformatie is.

Onderaan het verslag noteer je wat het verschil is tussen nepnieuws en desinformatie.

Opdracht 2 | Mediawijsheid

Je maakt een kahoot met minimaal 6 en maximaal 12 vragen over mediawijsheid. Als de kahoot af is, maak je een print screen van alle vragen en kopieer je het naar een word document.

Opdracht 3 | Online criminaliteit

Bij deze opdracht ga je op zoek naar antwoorden over online criminaliteit. Je bedenkt minimaal 5 en maximaal 10 vragen over online criminaliteit en zet dat in een word document.

Voorbeeldvragen:

  1. Wat is online criminaliteit volgens jou?
  2. Heb jij of heeft iemand in jouw omgeving weleens met online criminaliteit te maken gehad?

Als je de vragen hebt bedacht, dan ga je op zoek naar 3 mensen die je kunt interviewen over dit onderwerp.

Je werkt de interviews uit in een verslag

Opdracht 4 | De invloed van sociale media

Zoek informatie op over de verschillende sociale media zoals Facebook, Instagram etc. Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn dat voor platforms?
  • Wat kan je allemaal met deze platforms?
  • Wie gebruiken deze platforms?
  • Wat zijn de voordelen en gevaren van deze platforms?
  • Wat de invloed is van sociale media. 

Deze informatie verzamel je. Je maakt er een verslag van in een word document. Houd een korte pitch (60 – 90 seconden) over sociale media en de invloed daarvan met de informatie die je hebt gevonden.

Opdracht 5 | Privacy

Zoek zoveel mogelijk openbare informatie van iemand uit je netwerk op internet. Je zet de informatie die je hebt gevonden in een word document. Je belt de persoon waar je informatie over hebt gevonden op en vertelt wat er openbaar te vinden is. Je voegt de reactie van de persoon die je hebt gebeld in het verslag.

Opdracht 6 | Influencers

Je gaat op internet op zoek naar 2 influencers. Je verzamelt zoveel mogelijk informatie over deze 2 influencers. Denk aan:

  • Wie zijn zij?
  • Wat doen zij precies?
  • Wat verdienen zij?
  • Wat promoten zij?

Deze informatie zet je in een word document. Je maakt daarna een promotiefilmpje, zoals een influencer het doet. Je gaat in dit filmpje van 60 – 90 seconden jezelf of een product promoten.

Opdracht 7 | Online pesten

Je gaat in google forms een enquête maken over online pesten. In deze enquête stel je vragen aan medestudenten over het thema online pesten. Denk aan vragen zoals:

  • Wat is online pesten?
  • Heb jij of heeft iemand uit je omgeving hier weleens mee te maken gehad?
  • Heb jij weleens online gepest?
  • Moeten de daders van online pesten gestraft worden?
  • Wat is een passende straf voor een online pesten?

Deze enquête verstuur je naar je medestudenten (mogen ook studenten uit een andere klas zijn). Je maakt een print screen van de enquête. Je zet dit in een word document.

Terugkijken - 0 min

Geef feedback op de ingeleverde opdrachten van de studenten.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie