JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kahoot

Een interactieve game dat in de vorm van bijvoorbeeld een quiz in de klas gespeeld kan worden.

Wat is het?

Kahoot is een tool waarmee je met de studenten actief in de klas aan de slag kan. Het is een interactieve game dat bijvoorbeeld als een quiz in de klas gespeeld kan worden. Het werkt op elke device en maakt dat het gemakkelijk te gebruiken is als student-response systeem. De gegeven antwoorden worden getoond op groot scherm.

Hoe werkt het?

Zodra je bent aangemeld (gratis) is het mogelijk om te kiezen tussen een quiz, een discussie en een survey. Vanaf dan is de tool erg gebruiksvriendelijk. Je kan een vraag invoeren, een foto of video toevoegen en vervolgens de antwoorden invullen. Met een druk op de knop geef je aan welke antwoorden goed zijn en of je aan de vraag punten wil toekennen. Rechtsboven kun je aangeven hoeveel seconde de vraag te zien moet zijn voor de studenten. Vervolgens kun je de volgende vraag vormgeven. Als de quiz klaar is kun je op preview klikken; op het scherm is te zien hoe de quiz eruit komt te zien voor studenten; op groot scherm en op het device (smartphone, tablet, computer).

Als de quiz gespeeld is kun je als docent de gegeven antwoorden in een excel bestand opvragen, de instructie kan op maat worden aangeboden!

Wat kan ik ermee tijdens mijn lessen?

Door elke keer een andere werkvorm te gebruiken in de les worden studenten op een andere manier aangesproken. Door met een quiz of discussie de les te starten wordt voorkennis geactiveerd. Studenten halen kennis van vorige lessen of algemene kennis op en kunnen de kennis die ze deze les krijgen daarop bouwen. Het koppelen van nieuwe informatie aan reeds verworven kennis die is opgeslagen in het langetermijngeheugen, elaboratie zorgt voor diepe verwerking, de basis van leren!

Door vragen zo te formuleren dat verschillende kennisniveaus worden aangesproken kun je onderzoeken waar je als docent nog meer uitleg over kunt geven. Door de puntentelling en het terugkerende scoreboard worden studenten betrokken, het zenuwslopende muziekje draagt daar vervolgens ook aan bij. Kahoot noemt alleen de studenten die bovenaan staan. De studenten die minder goed op de quiz scoren zien hun punten alleen op hun eigen scherm.

Waarom zou ik het gebruiken?
  • Activeren van voorkennis
  • Studenten zijn betrokken
  • Studenten worden gemotiveerd
  • Instructie kan op maat worden aangeboden
  • Directe feedback voor studenten
  • Aan het einde van de les inzetten om te testen wat er is blijven hangen
  • Bij een briefing van een project (voorkennis activeren)
  • Aan het einde van het kijken van een film (of de film als huiswerk en op deze manier bespreken in de les)
Tips
  • Studenten vinden het leuk om een andere naam te gebruiken; een prijs in het vooruitzicht zorgt ervoor dat ze hun echte naam gebruiken. De prijs moet wel een waarde hebben.
  • Maak de quiz niet te lang, maar zeker ook niet te kort
  • Stel de tijd voor het beantwoorden van de vraag zo in dat studenten de eerste paar vragen de tijd hebben om te wennen