JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kahoot

Een interactieve game dat in de vorm van bijvoorbeeld een quiz in de klas gespeeld kan worden.

Wat is het?

Kahoot is een tool waarmee je met de studenten actief in de klas aan de slag kan. Het is een interactieve game dat bijvoorbeeld als een quiz in de klas gespeeld kan worden. Het werkt op elk toestel. Studenten geven via hun smartphone of laptop antwoorden op de multiple choice vragen. De juiste en de gegeven antwoorden worden getoond op groot scherm.

Wat kan ik ermee?

Door met een quiz of discussie de les te starten wordt voorkennis geactiveerd. Studenten worden betrokken door de puntentelling en het terugkerende scoreboard. Het zenuwslopende muziekje draagt eraan bij dat studenten snel antwoorden. Kahoot noemt alleen de studenten die bovenaan staan. De andere studenten zien hun punten op het eigen scherm.

Je kunt een quiz aan het begin van de les inzetten om voorkennis op te halen of om te herinneren aan een eerdere les. Je kunt Kahoot ook als formatieve toetsvorm gebruiken om tussentijds op te halen waarover studenten nog meer uitleg nodig hebben. Door herhaling en koppeling van reeds bekende en nieuwe informatie zullen studenten de stof beter blijven onthouden en hebben ze plezier!

Hoe werkt het?

Zodra je bent aangemeld met een gratis account is het mogelijk om een quiz te maken met multiple choice vragen of juist/onjuist stellingen. Met een betaald account heb je veel meer mogelijkheden: je kunt naast een quiz ook een discussie of survey starten waarbij de vraagvormen gevarieerder zijn (zelf een antwoord typen, een puzzle, een poll of presentatie slides toevoegen). Vanaf dan is de tool erg gebruiksvriendelijk. Je kan een vraag invoeren, een afbeelding of Youtube video toevoegen en vervolgens de antwoorden invullen. Met een druk op de knop geef je aan welke antwoorden goed zijn en of je aan de vraag punten wil toekennen.

Rechtsboven kun je aangeven hoeveel secondes de vraag te zien moet zijn voor de studenten. Vervolgens kun je de volgende vraag vormgeven. Als de quiz klaar is kun je op preview klikken; op het scherm is te zien hoe de quiz eruit komt te zien voor studenten; op groot scherm en op het toestel (smartphone, tablet, computer).

Na afloop verschijnt een podium met de drie beste spelers.

Als de quiz gespeeld is kun je als docent de gegeven antwoorden in een excel bestand opvragen, de instructie kan op maat worden aangeboden!

Tips
  • Studenten vinden het leuk om een andere naam te gebruiken; een prijs in het vooruitzicht zorgt ervoor dat ze hun echte naam gebruiken. De prijs moet wel een waarde hebben.
  • Maak de quiz niet te lang, maar zeker ook niet te kort
  • Stel de tijd voor het beantwoorden van de vraag zo in dat studenten de eerste paar vragen de tijd hebben om te wennen
  • Laat studenten ook zelf een Kahoot maken.
AVG-proof*

De organisator moet een account aanmaken en daarvoor persoonsgegevens invullen. Deelnemers kunnen zonder account deelnemen en worden dus ook niet verplicht om persoonsgegevens achter te laten. De educatieve tool is daarmee volgens de richtlijnen van de AVG te gebruiken, maar het is wel van belang goed na te denken over de vragen die worden gesteld. De quiz die wordt aangemaakt kan in de vraagstelling of de antwoorden die worden gegeven alsnog persoonsgegevens bevatten.

*NB: bij de educatieve tools is er gekeken in hoeverre je als organisator of deelnemer persoonsgegevens moet invoeren om de tool te gebruiken. Daarnaast is uitgezocht welke data er wordt verzameld en wat daarmee wordt gedaan. Wij adviseren te allen tijde om de richtlijnen van de eigen school te volgen, vraag bij twijfel advies aan de functionaris gegevensbeschermer.