JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Les 3 | Cyberpesten en de rol van de student

Deze les is onderdeel van de lessenserie ‘Mediawijsheid voor niveau 1 en 2’. In deze les leert de student wat cyberpesten is en gaat de student op sociale media op zoek naar vormen van cyberpesten.

Les 3 | Cyberpesten en de rol van de student
Tijdsduur:
120 min.
Mbo-niveau:
1 | 2
Benodigdheden:
Laptops
In te zetten bij:
Mediawijsheid | Burgerschap

Competentie

Reflecteren op mediagebruik.

Discussiëren over media.

 

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen wat cyberpesten is;
  • De student kan beschrijven hoe je cyberpesten kunt voorkomen;
  • De student kan benoemen hoe je cyberpesten kunt herkennen.

Te leveren producten

Elevator pitch

Beginsituatie

Deze les is onderdeel van een lessenreeks. Hiervoor heeft de student als les gehad over mediawijsheid en nepnieuws. Deze les gaat over cyberpesten. De student heeft de term weleens gehoord.

Vooruitkijken - 20 min

De docent vertelt aan de klas dat zij het gaan hebben over cyberpesten. De docent laat het filmpje zien dat de politie heeft gemaakt. Dit filmpje geeft informatie over cyberpesten, maar laat ook zien hoe een korte pitch eruitziet.

Cyberpesten is niet normaal! Vraag het de politie – YouTube

Na het zien van het filmpje vraagt de docent aan de studenten of zijzelf (of iemand uit hun omgeving) weleens te maken hebben gehad met cyberpesten. De studenten gaan daar kort over in gesprek met elkaar.

De volgende vragen kunnen gesteld worden:

  • Waar denk je aan bij cyberpesten?
  • Heb jij of iemand in je omgeving weleens te maken gehad met cyberpesten?
  • Heb je zelf weleens aan cyberpesten gedaan? Wat deed je dan precies?
  • Wat kan jij doen als iemand wordt gecyberpest?

Uitvoering - 90 min

Opdracht 1: elevator pitch (40 min.)

De studenten gaan een elevator pitch maken. In de elevatorpitch geven de studenten tips om cyberpesten te voorkomen. Een elevator pitch is een presentatie van maximaal 60 seconden waarin je jezelf presenteert en vertelt wat je wilt bereiken.

Voorbeelden van tips:

  • Praat over nare ervaring(en) met iemand die je vertrouwt.
  • Verzamel het bewijs van het pesten.
  • Laat je niet uitlokken.
  • Verlaat de chat als iemand pestgedrag vertoont.

De studenten oefenen in tweetallen hun pitch en bereiden zich erop voor om deze voor de klas te laten zien. Als alle groepjes er klaar voor zijn worden er pitches voor de groep laten zien. Je kunt alle studenten de beurt geven, of ervoor kiezen om enkele studenten de kans te geven.

Opdracht 2: op zoek naar cyberpesten (50 min.)

Laat dit filmpje zien van de dag tegen cyberpesten (tot 50 sec.). In de video is te zien hoe BN’ers geconfronteerd worden met cyberpesten. De studenten kunnen klassikaal reageren. Wat is je eerste reactie? Hoe kijk jij hier tegenaan?

Geef de studenten de opdracht zelf op zoek te gaan naar cyberpesten. Dit kunnen zij doen via sociale media. De studenten kunnen Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok of YouTube hiervoor gebruiken.

De studenten kopiëren de reactie en plakken deze in een word document. De studenten kunnen ook een print screen maken en de afbeelding in een word document plakken. De studenten verzamelen in totaal 5 reacties.

Als de studenten allemaal 5 reacties hebben in een word document sturen zij deze reacties naar de docent zodat de docent de reacties uit kan printen.

Tip: Zorg dat de studenten hun naam op het document hebben gezet zodat de docent en student na het uitprinten kunnen zien van wie de reacties zijn.

De studenten knippen de reacties uit.

De docent plakt een A3-papier op het bord. Alle studenten lezen hun 5 reacties voor en plakken 2 reacties op het A3 die zij het ergst vinden. De student legt uit waarom deze reacties het ergst zijn voor hem of haar. De andere studenten kunnen daarop reageren.

Terugkijken - 10 min

Om de les af te sluiten en te evalueren, stel je de volgende vragen:

  1. Wat is je het meest bijgebleven van de les?
  2. Wat is cyberpesten?
  3. Wat zou je kunnen doen om cyberpesten te voorkomen?
  4. Hoe kan je cyberpesten herkennen?
  5. Als je weer een les over cyberpesten krijgt wat zou je dan anders doen dan deze les?

 

Je kunt er ook voor kiezen om dit via Mentimeter of Microsoft Forms te doen.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie