JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Mentimeter

Het is een tool waarmee je tijdens lessen/workshops vragen of quizzen kunt voorleggen aan je publiek. Het publiek kan stemmen via verschillende devices en deze stemmen kunnen realtime worden weergegeven.

Wat is het

Het is een tool waarmee je tijdens lessen/workshops vragen of quizzen kunt voorleggen aan je publiek. Het publiek kan stemmen via verschillende devices en deze stemmen kunnen realtime worden weergegeven. Voordat je het in de les gebruikt moet je wel wat zaken voorbereiden.

  • Ga naar www.mentimeter.com
  • Maak een (gratis of betaald) account aan.
  • Kies een presentatievorm (zie uitleg hieronder)
  • Bedenk vragen en geef verschillende antwoord opties (bij eerste keer adviseren wij om te beginnen met een oefenvraag)

Er is een arrangement aan vragen die je kunt samenstellen. Voor iedere vraag zijn er verschillende mogelijkheden:

  • woordwolk,
  • multiple choice,
  • quiz (hiervoor kun je volgens ons beter Kahoot of Socrative inzetten),
  • schaalvragen,
  • open vragen,
  • 100 punten verdelen,
  • 2×2 matrix,
  • ‘who will win’ (battle tussen bijv twee mensen (presentatie/ debat).
Hoe werkt het?

Je kiest één van deze mogelijkheden waar je vervolgens je vragen in kan voeren (en het goede antwoord kan selecteren). Bij een gratis account kun je drie vragen voorleggen aan je publiek, bij een betaald account is dit oneindig.

Om alvast een inkijk hoe het er straks voor je studenten uit komt te zien, klik je op: ‘show presentation’.

Je kunt nog iets doen aan de vormgeving, bij een gratis account kun je alleen kiezen voor een licht of donkere presentatie. Ook kun je aangeven of je de snelheid van de Mentimeter wil laten bepalen door je publiek of dat je dit zelf als presentator aangeeft.

Als de ‘presentatotion’ klaar is krijg je een URL te zien die je kunt delen met de klas (menti.com) en de bijbehorende code.

Studenten hoeven zelf geen account aan te maken of in te loggen, zij kunnen in de Mentimeter door de bijbehorende code. Mocht je de beamer gebruiken; de site en het nummer staan op de enquête zelf. De naam van de site (voor stemmers) is altijd hetzelfde (www.menti.com). De enquête nummers wisselen per enquête. In de gratis versie kun je maximaal drie vragen per enquêtes stellen.

Wat kan ik ermee tijdens mijn lessen?

Deze tool kun je inzetten voor verschillende fases van je les. Bij de oriëntatie kun je hem inzetten om bijvoorbeeld met een woordwolk voorkennis op te halen ‘wat weet je al over de anatomie van de mens?’. Of vragen welk onderdeel je nog een keer moet uitleggen door de 100 punten te laten verdelen op bepaalde onderwerpen.
Tijdens de uitvoering van een les kun je bijvoorbeeld een paar vragen stellen over het onderwerp.
En bij de afsluiting van de les kun je Mentimeter inzetten als evaluatie-instrument. Je kunt studenten vragen wat ze van de les vonden, of checken wat ze geleerd hebben tijdens de les.

Andere opties zijn:

– De tool gebruiken om studenten elkaar feedback te geven op een presentatie die ze zelf hebben gehouden.
– Een stelling vooraf en dezelfde stelling achteraf een les inbrengen. Misschien zijn de meningen veranderd tijdens de les?
– Input vragen voor een volgende les.