JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Langetermijndenken stimuleren bij studenten

Langetermijndenken stimuleren bij studenten

9 februari 2023

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Hoe maak je studenten bewust van de gevolgen op de lange termijn van hun gedrag op sociale media? Dat was de hoofdvraag van het onderzoek van Benjamin Koolstra. Benjamin merkte in zijn les dat studenten zich niet bewust waren van de gevolgen van de berichten die studenten op hun sociale media-account deelden. Wat zou je toekomstige werkgever van jouw berichten vinden? Een vraag waar studenten niet bij stilstaan. In de video geeft Benjamin tips en in het verslag kun je meer lezen over wat jij kunt doen om bewustzijn bij studenten te vergroten.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Ik gaf een les over verslavingen en studenten lieten mij filmpje zien dat ze aan de drugs op een feestje waren. Dit filmpje stond op Tiktok viraal (verspreidt heel snel over het internet). Toen vroeg ik mij af of studenten hier bewust een keuze in hebben gemaakt om dit op sociale media te zetten en denken zij hierin ook na over de gevolgen op lange termijn? Wat als jouw baas dit ziet bij het solliciteren is dit een probleem ja of nee?

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Het onderzoek vond schoolbreed plaats.

Wat wilde je te weten komen?

Hoe maak je studenten bewust van de gevolgen op lange termijn van hun gedrag op sociale media? En hoe kan je die bewuste keuze stimuleren bij studenten?

Wat wilde je opleveren?

In eerste instantie wilde ik mijn onderzoeksvraag ‘Hoe maak je studenten bewust van de gevolgen op lange termijn van hun gedrag op sociale media?’ beantwoorden en hier daadwerkelijke ook een les voor ontwerpen. Dit was iets te veel in korte tijd. Dus ben ik uitgekomen op een hand-out met praktische tips die docenten kunnen gebruiken bij de lessen hierover tijdens burgerschap of slb.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik heb verschillende experts bevraagd bijvoorbeeld mijn oud docent van het vak de ontwikkeling van de adolescent en docent ict van de HvA. Ik heb deze docenten via teams gesproken.

Waar liep je tegenaan?

Dat ik op woensdag een vergadermiddag had en tegelijkertijd de bijeenkomsten van het Practoraat Mediawijsheid. Dat was voor mij aan het begin erg lastig te combineren en gaf veel onrust.
Ook wilde ik mijn onderzoek te groot maken. Toen ik aan de slag ging merkte ik dat het te veel tijd in beslag zou nemen. Daarom ben ik samen met de onderwijskundige gaan bekijken wat een haalbaarder doel was en dat was het maken van een hand-out met praktische tips.

Wat gaf je energie?

Uiteindelijk toen ik merkte dat ik wat aan het maken was wat naar mijn inzien makkelijk toepasbaar is voor collega’s. Dat dit ruimte biedt om echt iets nuttigs te ontwerpen voor je lessen waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Docenten kunnen dit gebruiken in hun lessen burgerschap of slb als het gaat over sociale mediagedrag van studenten. Ook hoop ik dat sommige docenten door deze tips sneller aandacht aan dit onderwerp besteden.

Recent Posts