Kennisdeling via een nieuwsbrief
Kennisdeling via een nieuwsbrief
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Gillian Barratt van ROC van Amsterdam MBO College West merkte dat de collega’s uit haar team niet goed wisten wat het Practoraat Mediawijsheid inhoudt. Gillian heeft onderzocht hoe ze haar collega’s het beste kon informeren over het practoraat. Ze heeft een nieuwsbrief gemaakt waarin de werkzaamheden van de practoraat-collega’s worden toegelicht.
Wat was de aanleiding van je onderzoek?
Het was helder, veel mensen in mijn team Maatschappelijke Zorg niveau 4 hadden absoluut geen idee van het Practoraat Mediawijsheid. Wat is een practoraat en wat betekent mediawijsheid? Ik wilde een product ontwikkelen om informatie over het Practoraat Mediawijsheid met mijn team te delen.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Mijn onderzoek heb ik met mijn collega’s in mijn team MZ4 gedaan.
Wat wilde je te weten komen?
Ik wil te weten komen wat de juiste manier is om mijn informatie over het Practoraat Mediawijsheid te delen. Wat vinden mijn collega’s prettig en hoe kan ik veel informatie tegelijk overbrengen?
Wat wilde je opleveren?
Een product om mijn teamleden op een mooie manier informatie over het practoraat te geven. Ik ben bewust dat mijn collega’s het wekelijks druk hebben en wilde daar rekening mee houden.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Ik heb onderzoek gedaan met de docenten van het practoraat, collega’s op andere colleges, derde partijen, artikelen op internet en afgedrukte artikelen. Ook heb ik met Practor Wouter een paar keer over mijn ideeën gediscussieerd.
Waar liep je tegenaan?
Ik was me bewust van de tijdlijn voor dit onderzoek, om genoeg onderzoek te doen en het juiste product te ontwikkelen.
Wat gaf je energie?
Communiceren met verschillende mensen over mijn nieuwe onderzoek en daardoor mijn ideeën te ontwikkelen.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Nu zijn mijn teamleden en manager bewust van het practoraat en de mogelijkheden daarmee. Andere docenten kunnen mijn nieuwsbrief als model gebruiken of dit ter inspiratie gebruiken om zelf informatie met je team te delen.