JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Finfluencers

Finfluencers

20 februari 2024

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Benjamin Koolstra heeft onderzocht hoe je studenten bewust kunt maken van de finfluencers. Dat zijn influencers die beloven dat je goud geld kunt verdienen zonder daar hard voor te hoeven werken. Benjamin merkte dat zijn studenten zich niet altijd bewust zijn van de risico’s die investeren met zich mee kan brengen. Hij ging in gesprek en ontwikkelde een les om bewustzijn en kritisch denken bij studenten te stimuleren.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Ik hoor het in mijn lessen Burgerschap steeds vaker en krijg het ook in mijn eigen sociale media feed te zien, influencers die ‘gouden bergen’ beloven. “Dit is de kans om financieel onafhankelijk te worden en niet als ‘slaaf’ een 9-5 baan te krijgen.” Zij beloven dat jij kan werken vanuit Bali en met een paar uur per dag werken genoeg kan verdienen. Uiteindelijk zou het geld zichzelf verdienen en ben je met paar uur per week zelfs klaar. Deze finfluencers verkopen cursussen, trainingen, crypto en/of aandelen, en beloven dat jongeren daar financieel onafhankelijk mee worden.    

De werkelijkheid ligt alleen net iets anders en studenten zijn daar naar mijn inziens niet genoeg bewust van. Jongeren die hun hele studielening hierin investeren en uiteindelijk bedrogen en met een grote schuld eindigen.  

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Mijn onderzoek is school breed, op het Hout- en Meubileringscollege.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde te weten komen hoe je door het geven van een les studenten kritisch kon laten kijken naar finfluencers. Hoe zorg je ervoor dat studenten niet alles voor waarheid aannemen en hier bewuste en kritische keuzes in maken? 

Wat wilde je opleveren?

Een les over finfluencers die al mijn collega’s Burgerschap bij de economische dimensie kunnen geven en ook mogelijk bij een mentor uur, als dit speelt bij een klas.   

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen, etc.)?

Ik heb kort onderzoek gedaan door het spreken van finfluencers, experts, collega’s, enzovoort. Daarna ben ik een les gaan ontwerpen en heb ik de les een keer gegeven bij mijn mentor groep om het te testen en hem vervolgens te verbeteren.  

Waar liep je tegenaan?

Finfluencers willen niet praten. Hierdoor kwam ik eigenlijk niet in contact met finfluencers, maar ik heb uiteindelijk wel een jongen bereid gevonden om hier een gesprek over aan te gaan. Alleen wilde hij niet met zijn naam in mijn onderzoek.  

Wat gaf je energie?

Als ik het deelde met collega’s was er veel enthousiasme over mijn onderzoek. Collega’s vinden het een belangrijk onderwerp maar weten hier weinig vanaf.  Ik merkte dat ook veel collega’s graag mijn onderzoek willen zien en hier tijd voor maken om de les te geven.  

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek? 

Zij kunnen de les geven als zij merken dat studenten hier tegenaan lopen. Ook kan het een onderdeel zijn van burgerschap binnen de economische dimensie.  

Recommended Posts
practoraat mediawijsheid mbo onderzoekpractoraat mediawijsheid mbo onderzoek kennis testen met Seppo