JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Betrokkenheid vergroten met Padlet

Betrokkenheid vergroten met Padlet

26 juni 2022

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Stefan Kroon van het Hout- en Meubileringscollege wilde graag onderzoek doen met een educatieve tool waar hij direct in zijn lessen profijt van zou hebben. Na verschillende tools te hebben uitgeprobeerd en verkend, kwam hij uit bij Padlet. Stefan wilde erachter komen hoe je een edutool als Padlet zou kunnen inzetten om de betrokkenheid te vergroten. Hij heeft een video opgenomen over presenteren met Padlet.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Doordat ik het Practoraat Mediawijsheid als project in mijn taakuren had opgenomen, kreeg ik de tijd mij te verdiepen in de mogelijkheden van het digitale onderwijs. Ik wilde voor mijn onderzoek iets nuttigs en toegepasts onderzoeken waar ik in mijn lessen direct wat aan had. Na een oriëntatie met allerlei digitale edutools heb ik er één gekozen waar ik de context van mijn les in kon verwerken.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

De context van mijn onderzoek richtte zich in eerste instantie op mijn persoonlijke vaardigheden en verbreding van mijn lessen. Later werd dit wat breder getrokken toen ik een workshop heb verzorgd om Padlet aan mijn collega’s uit te leggen.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde erachter komen hoe ik een edutool als Padlet zou kunnen inzetten om de betrokkenheid van mijn studenten te vergroten. Een bijkomstigheid hierbij is dat je eindelijk de telefoons van de studenten ‘smart’ kunt inzetten.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik heb mijn onderzoek in verschillende fases laten verlopen, in eerste instantie heb ik mij georiënteerd op alle edutools die op mbomediawijs.nl zijn aangeboden. Hierin heb ik een selectie gemaakt met tools die voor mij van toepassing leken tijdens mijn lessen stijlleer.

Op aanraden van onze onderwijskundige heb ik voor één programma gekozen om me daarin te specialiseren. Dat heb ik gedaan. Ik leer door te doen, dus ik heb het platform gelijk toe proberen te passen tijdens mijn lessen. Na iedere les reflecteerde ik op hoe goed dit ging en wat een volgende keer anders zou kunnen. Als ik tegen onmogelijkheden of vragen aan liep was daar altijd een onderwijskundige of een bijeenkomst waar ik vragen kon stellen. Maar ook langleven YouTube waar je ook voldoende tutorials kunt vinden!

Waar liep je tegenaan?

Mijn persoonlijke planning was iets wat me nogal vaak in de weg zat tijdens dit traject. Ik had een halve dag voor dit project en ik merk dat er op deze dagen vaak ook andere prioriteiten waren. Dit stagneerde mijn proces voor het Practoraat Mediawijsheid enorm. Ik raad dan ook echt aan dat wanneer je hieraan begint om een hele dag vrij te houden zodat je echt geconcentreerd kunt ontwikkelen.

Wat gaf je energie?

Enkel bijeenkomsten met andere scholen gaven mij energie. Het gaf inzicht in wat andere scholen doen en hoe andere docenten te werk gaan. Ook het sociale contact met mensen buiten je eigen werkomgeving vind ik heel verfrissend.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?  

Andere docenten kunnen de meerwaarde van het gebruik van Padlet zien in mijn onderzoek. Ook kunnen docenten door middel van Padlet beter contact maken met hun klassen. Iedereen betrekken bij de les en elkaar laten leren van elkaar.

Recent Posts