JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Format | Lesbrief online lesgeven

Format | Lesbrief voor online lesgeven

12 mei 2020

Tijdens de coronaperiode is er veel kennis en ervaring opgedaan over online onderwijs. Dat is prettig, maar wij hebben gemerkt dat docenten alsnog behoefte hebben aan duiding: richtlijnen om het online onderwijs te kunnen opbouwen. De onderwijskundigen van het Practoraat Mediawijsheid hebben ter ondersteuning een format voor online lesgeven ontwikkeld. Dit format is mede gebaseerd op de ‘Cognitive load theory’ van Sweller en de tips & tricks van Renate de Groot van de Open Universiteit.

Aandachtspunten

Structuur bieden aan studenten over een vak zorgt voor duidelijkheid. Het helpt om voorafgaand de volgende punten aan bod te laten komen:

  1. Bij de eerste les geef je aan wat de student die dag gaan doen en wat ze voor volgende week kunnen verwachten. Op die manier weet de student wat de opgesplitste doelen zijn. De doelen voor de desbetreffende les kun je bij aanvang van de les communiceren. De doelen of het huiswerk voor de volgende les kun je in een Microsoft Teams-planner verwerken. Ook kun je de documentenstructuur zo opbouwen dat de lesstof verdeeld is in de mapjes per week.
  2. Maak een planning van alle activiteiten die horen bij het vak, zodat de student weet waar hij of zij aan toe is. Deel deze planning met iedere student en maak de planning zichtbaar in Microsoft Teams.
  3. Spreek af waar op welke kanalen informatie te vinden is en waar studenten hun opdrachten kunnen inleveren. Spreek ook af wanneer jij als docent bereikbaar bent voor het vak zodat je in tijden van online lesgeven ook eigen ontspanning kunt vinden naast het lesgeven.
  4. Spreek af hoe de student in de eigen tijd aan het werk gaat. Geef kaders in de vorm van blokken (in minuten) waarin ze werken en blokken waarin ze ontspannen of even iets anders doen dan achter de computer zitten.
  5. Structuur zorgt voor rust. Zorg dat de lessen binnen eenzelfde vak een gelijke opbouw hebben. Zo raken de studenten gewend aan de aanpak en komt inhoud meer centraal te staan in plaats van de vorm.
practoraat mediawijsheid mbo onderzoek
Recent Posts