JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Aandacht voor het koloniale verleden

Digitaal aandacht voor het koloniale verleden

20 juli 2022

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Nathalie Petrocchi van ROC TOP heeft onderzocht of er onder docenten behoefte is om meer te weten te komen over het thema ‘koloniale verleden’. Ook heeft zij in kaart gebracht op welke manier docenten hierover les willen geven en op welke manier een digitaal platform hierin een rol kan spelen. Daarnaast heeft ze verschillende informatiebronnen verzameld die docenten kunnen gebruiken bij het lesgeven over het koloniale verleden, denk aan boeken, websites, podcasts en excursies.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

De aanleiding voor mijn onderzoek was dat ik het thema koloniale verleden mis in de lessen die de studenten krijgen. Ik wilde onderzoeken of er behoefte is bij docenten om meer te weten te komen over het thema “koloniale verleden” of zij dit thema willen doceren en op welke manier zij het prettig zouden vinden om digitaal informatie over dit onderwerp te vinden.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Ik heb enquêtes afgenomen bij docenten en heb individuele interviews gedaan met docenten van ROC TOP.

Wat wilde je te weten komen?

Of er behoefte is aan een digitaal middel voor docenten om kennis, lessen en informatie te uit te wisselen over het thema koloniale verleden. Ook wilde ik te weten komen of docenten over dit thema les willen geven.

Wat wilde je opleveren?

Ik dacht zelf aan een platform waar docenten informatie kunnen vinden en uitwisselen, maar ook vragen kunnen stellen en lessen vinden over het thema.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan op internet. Ik heb gekeken wat er al is en wat ik mis. Daarna heb ik enquetes afgenomen bij docenten en heb individuele interviews gedaan om dieper op het thema in te gaan.

Waar liep je tegenaan?

Het afnemen van individuele interviews kost veel tijd. Soms komt er wat tussen en je moet agenda’s afstemmen. Ook in het stimuleren van docenten om de enquêtes in te vullen gaat veel tijd zitten. Dit heb ik van te voren onderschat.

Wat gaf je energie?

De verschillende meningen van docenten, maar ook dat docenten behoefte hebben om dit thema te doceren. Dit thema vind ik zelf heel belangrijk. Het eindresultaat werd ik ook heel blij van.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Andere docenten kunnen zien dat er behoefte is om dit thema te doceren en zelf lessen of modules creëren. In mijn volgende onderzoek zal ik verder gaan onderzoeken hoe een platform over het koloniale verleden eruit kan komen te zien.

Recent Posts