JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Reclame op school

De studenten zijn inmiddels bekend met de term sluikreclame, maar herkennen ze reclame ook binnen de school? En hoe denken de studenten over het gebruik van reclame in een leeromgeving?

Reclame op school
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Laptops
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student herkent veelgebruikte standaardtechnieken. Student begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren. Student gebruikt deze kennis om mediaboodschappen kritisch te evalueren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Informatiezoekvaardigheden

Lesdoelen

  • Student gebruikt zelf technieken om een doelgroep te bereiken een een specifieke boodschap over te brengen

Te leveren producten

Poster

Beginsituatie

De studenten hebben bij voorkeur de les over sluikreclame gevolgd en weten daardoor de term uit te leggen.

Vooruitkijken - 10 min

In de vorige les hebben we besproken dat in series en films veel reclame wordt gebruikt. Nu gaan we bekijken waar die sluikreclame nog meer is. Niet alleen op televisie komt reclame stiekem voor. Je wordt dagelijks meerdere malen geconfronteerd met allerlei producten.

Laat de studenten het artikel van Vrij Nederland lezen of sluikreclame op school. Het is ook mogelijk om de website via de beamer te laten zien en de voorbeelden uit het artikel toet te lichten. Kunnen de studenten zich herkennen in de voorbeelden?

Wat vinden jullie daarvan? Mag een school reclame maken? In België is het verboden om reclame te maken op school. Foodwatch, een organisatie voor consumenten, wil dit ook in Nederland en is daarom een petitie gestart.

Uitvoering - 35 min

Opdracht 

Laat de studenten via Mentimeter of Padlet voorbeelden noteren van alle vormen van reclame die zij zelf op school tegenkomen. Welke vormen van reclame kom je hier op school tegen? Is dat erg? Zou een verbod helpen? Is het ook voor het mbo of alleen voor voortgezet onderwijs? Jullie gaan straks een affiche maken om je mening voor of tegen de actie van Foodwatch duidelijk te maken. Om dit te kunnen doen gaan we eerst kijken naar affiches.

  • Je bent of voor de actie van Foodwatch of tegen
  • Jullie mening wil je duidelijk maken aan jouw medestudenten en de directeur
  • Ontwerp een poster waarop jullie mening duidelijk wordt weergegeven
  • Het affiche kan je digitaal maken met bijvoorbeeld Canva, maar mag ook getekend worden

Opdracht vereenvoudigd – extra uitleg

Maak een Pinterest-bord aan waarop je foto’s toevoegt van de vormen van reclame die jij op school (in het gebouw of in lesmateriaal) hebt gezien. Een account bij Pinterest kan alleen worden aangemaakt met een e-mailadres, maar de student kan ervoor kiezen om via 10 Minute Mail een account aan te maken.


Verdiepende opdracht

Doe onderzoek naar het onderwijs in België, daar wordt er geen reclame gemaakt in een school en worden merken niet genoemd in lesmateriaal. Maak van twee voorbeelden die je in je eigen school tegenkwam een versie die volgens de Belgische regels wel zijn toegestaan binnen een school. Dit kan dus betekenen dat een rekensom wel blijft bestaan, maar dat jij ervoor gaat zorgen dat er niet in de som reclame wordt gemaakt.

Aan het einde van de les worden alle uitwerkingen verzameld en gedeeld via Padlet. Dit digitale bord vol voorbeelden wordt gedeeld binnen de school (kan ook eventueel met Foodwatch).

Terugkijken - 15 min

Studenten geven feedback aan elkaar. Dat kan zijn op de affiches die zijn gemaakt, de Pinterest-borden die zijn ontstaan of het lesmateriaal dat opnieuw is geschreven. Bij alle varianten wordt er een korte presentatie gegeven waarbij klasgenoten aangeven of de boodschap duidelijk is overgekomen. Vraag na afloop aan de studenten wat het belangrijkste is dat zij dit uur hebben opgestoken.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie