JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Doelgroepen en sluikreclame

Deze les gaat over sluikreclame. Studenten gaan zelf aan de slag met een video te maken.

Doelgroepen en sluikreclame
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Mentimeter, smartphones, filmbewerkingsprogramma op laptop of telefoon
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid

Competentie

Begrip:

  • Herkent veelgebruikte standaardtechnieken.
  • Begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren.
  • Gebruikt deze kennis om mediaboodschappen kritisch te evalueren.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

  • De student weet wat sluikreclame is en kan dit herkennen.
  • De student ziet in dat doelgroepkeuze van invloed is op de vorm en inhoud van media.

Te leveren producten

Zelf een video (mini soap) maken waarin sluikreclame is verwerkt, op een zo subtiel-mogelijke manier.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 15 min

Deze competentie van het competentiemodel van Mediawijzer.net gaat bijvoorbeeld over hoe kranten, journaal, serieuze interviews, documentaires of films beelden of acties inzetten om toch reclame ergens voor te maken. In onderstaand artikel + link is een voorbeeld te lezen.
Artikel: De selfies van Ellen

Uitleg:

Soaps zijn rond 1930 (bijna 80 jaar geleden) in Amerika ontstaan. Er was in die tijd weinig werk en mensen waren arm. Mensen hadden weinig geld om van alles te kopen. Zeepfabrieken hadden dan ook moeite hun zeep(poeder) te verkopen. En omdat veel huisvrouwen de hele dag thuis zaten was het moeilijk om hun product onder de aandacht te brengen. Daarom bedachten enkele zeepfabrikanten een manier om huisvrouwen te bereiken.

Er kwam een serie die elke dag op de radio uitgezonden werd; ‘Ma Perkins’. Een spannend verhaal met tussendoor reclame voor… zeep. De serie was een groot succes. Er luisterde erg veel mensen naar de serie en de verkoop van zeep steeg. Soaps zijn dus ontstaan om producten te verkopen door tussendoor reclame uit te zenden.

Het kon natuurlijk niet lang duren voordat de soaps ook op televisie te zien waren. ‘The first hunderd years’, ‘Search for Tommorow’ , ‘Faraway Hill’ en ‘As the world turns’ waren de eerste televisie-soaps. ‘As the world turns’ is nog steeds op televisie te zien en is de langst lopende soap ter wereld.

 

Opdracht 1

In het artikel van NRC Next ‘de selfie der selfies was toch niet zo spontaan’ worden nog meer voorbeelden gegeven. Kunnen jullie er nog meer bedenken?

Maakt het nog uit voor welke doelgroep de film of video is gemaakt? Zou er ook snoep sluikreclame zitten in een thriller?

Voorbeelden:

In films komt het ook voor zie de volgende artikelen:

En in vlogs van bekende YouTubers is sluikreclame de manier van geld verdienen:

Uitvoering - 25 min

Opdracht 2

  • Maak een groep van 4.
  • Maak een video waarin sluikreclame is verwerkt op een zo subtiel mogelijke manier.
  • Het onderwerp van de film is je opleiding, waarin je iets anders probeert te verkopen.
  • De film mag maximaal 1 minuut duren
  • Jullie hebben er een kwartier voor om het op te nemen en het te monteren.

Let op de volgende zaken:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je in beeld brengen van de opleiding?
  • Hoe wil je sluikreclame gaan toepassen?

Terugkijken - 20 min

Klassikaal de video’s terugkijken. Om het interactief te maken kun je in Mentimeter een mogelijkheid creëren om te stemmen op de beste video.

In deze video een docenteninstructie over Mentimeter.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie