JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sluikreclame

Wat is sluikreclame? En wat vinden we ervan? Studenten ervaren het begrip door het zelf toe te passen.

Sluikreclame
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Mentimeter, smartphones, filmbewerkingsprogramma op laptop of telefoon
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

De student herkent veelgebruikte standaardtechnieken. De student begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren. De student gebruikt deze kennis om mediaboodschappen kritisch te evalueren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student weet wat sluikreclame is en kan dit herkennen;
  • De student ziet in dat doelgroepkeuze van invloed is op de vorm en inhoud van media.

Te leveren producten

Zelf een video maken waarin sluikreclame is verwerkt.

Beginsituatie

Studenten zien dagelijks reclame, maar ze weten niet het verschil tussen een reclameblok en vormen van sluikreclame.

Vooruitkijken - 15 min

Soaps zijn rond 1930 in Amerika ontstaan. Er was in die tijd weinig werk en mensen waren arm. Mensen hadden weinig geld om van alles te kopen. Zeepfabrieken hadden dan ook moeite hun zeep(poeder) te verkopen. Wie koopt in het huishouden koopt er zeep? En waar bevond die doelgroep zich?

De meeste huisvrouwen waren de hele dag thuis hierdoor was het moeilijk voor fabrikanten om hun product onder de aandacht te brengen. Daarom bedachten enkele zeepfabrikanten een manier om huisvrouwen te bereiken.

Er kwam een serie die elke dag op de radio uitgezonden werd; ‘Ma Perkins’. Een spannend verhaal met tussendoor reclame voor zeep. De serie was een groot succes. Er luisterde erg veel mensen naar de serie en de verkoop van zeep steeg. Soaps zijn dus ontstaan om producten te verkopen door tussendoor reclame uit te zenden.

Het kon natuurlijk niet lang duren voordat de soaps ook op televisie te zien waren. ‘The first hunderd years’, ‘Search for Tommorow’ , ‘Faraway Hill’ en ‘As the world turns’ waren de eerste televisiesoaps. ‘As the world turns’ is meer dan 50 jaar op televisie geweest en was daarmee de langst lopende soap ter wereld.

Uitvoering - 25 min

Opdracht 1

Lees het artikel van NRC Next ‘de selfie der selfies was toch niet zo spontaan’. Is hier sprake van sluikreclame, waarom wel/niet? Wat is de definitie van sluikreclame?

Wie kent er voorbeelden van sluikreclame?

Voorbeelden:

  • In James Bond wordt veel sluikreclame gebruikt (NRC);
  • Vloggers maken ook graag gebruik van sluikreclame (NRC);

Tip: het is mogelijk om dit onderwerp uit te breiden door te bespreken of het toepassen van sluikreclame is toegestaan.

Opdracht 2

  • Maak een groep van 4
  • Maak een video waarin sluikreclame is verwerkt op een zo subtiel mogelijke manier
  • Het onderwerp van de film is je opleiding, waarin je iets anders probeert te verkopen
  • De film mag maximaal 1 minuut duren
  • Jullie hebben er een kwartier voor om het op te nemen en het te monteren.
    • Voor de docent: er zijn verschillende applicaties en websites die monteren erg makkelijk maken, iMovie of de app Quick zijn daar voorbeelden van.

Let op de volgende zaken:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je in beeld brengen van de opleiding?
  • Hoe wil je sluikreclame gaan toepassen?

Terugkijken - 20 min

Klassikaal de video’s terugkijken. Om het interactief te maken kun je in Mentimeter een mogelijkheid creëren om te stemmen op de beste video.

In deze video een docenteninstructie over Mentimeter.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie