JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Netwerken waarom?

Hoe groot is jouw netwerk? En weet je ook hoe je die kan inzetten? In deze les worden eerste stappen gezet door aandacht te besteden aan een goede eerste (online) indruk.

Netwerken waarom?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les, laptops
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

De student onderhoudt via sociale netwerken contact met zowel naasten en kennissen, als met professionele relaties (medescholieren, collega, etc.) en reageert op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen wat netwerken is
  • De student kan zijn eigen netwerk in kaart brengen
  • De student kan benoemen hoe het eigen netwerk vergroot kan worde
  • De student kan zijn netwerk inzetten

Te leveren producten

Niet van toepassing.

Beginsituatie

Studenten zijn online wel actief, maar gebruiken sociale media niet voor professionele doeleinden.

Vooruitkijken - 20 min

In deze les gaan we kijken hoe je je netwerk (online) kan vergroten. Daarvoor is het nodig dat je je eigen kwaliteiten kent, je eigen werkzaamheden op een rijtje hebt én een zichtbaar profiel hebt op internet.

Opdracht 1

Jezelf presenteren, pitchen, zakelijk flirten; allemaal onderdelen die bij netwerken horen. En daarbij is een eerste indruk van groot belang.

Stel je gaat voor de allereerste keer naar je schoonouders. Hartstikke spannend. Hoe zou jij graag overkomen tijdens die eerste paar minuten?

Om zelf antwoord op te geven: Wat voor eigenschappen zou je willen dat je schoonouders van je zouden benoemen als je weer weg bent?

Tip: laat de student antwoord geven via Mentimeter, AnswerGarden of Padlet.

Geef je buurman een hand en schrijf daarna in 2 minuten op wat je vindt van het imago van die ander. Hoe kwam hij op jou over tijdens het schudden van de hand? En in de klas? (vriendelijk, eerlijk, impulsief, creatief, gevoelig, spontaan, vrolijk). Deel dit met de ander en sluit weer af met het schudden van elkaars hand.

Toelichting: Het handen schudden is een belangrijk onderdeel van de les. Het hoort bij het netwerken in real life. Het schudden van een hand ligt namelijk heel gevoelig en het zegt veel over een persoon; klam handje, zacht handje, ferme handdruk, een handdruk met een hand op je schouder.

In dit artikel van Esquire wordt uitgelegd wat het betekent, laat de studenten het artikel lezen. Bespreek daarna de verschillende onderdelen, herkennen de studenten wat er wordt gezegd?

Uitvoering - 30 min

Opdracht 2

In deze opdracht ga je in tweetallen onderzoek doen naar LinkedIn.

  1. Wat kun je doen met Linkedin? (geef in ieder geval twee bronnen waar je je informatie hebt gevonden)
  2. Wat zijn de verschillen tussen LinkedIn, Twitter en Facebook?

Hebben jullie al een LinkedIn pagina? Bekijk deze van elkaar en geef elkaar feedback op jullie pagina’s. Als je nog geen Linkedin hebt, bespreek dan wat redenen zijn om een LinkedIn aan te maken. Bespreek wat je hier sowieso wel of sowieso niet op wil vermelden.

Tips om aandacht aan te besteden:

  • Wordt er bij bepaalde werkervaring uitgelegd wat hij/zij heeft gedaan of leuk vond aan de baan?
  • Maakt de ander gebruik van een persoonlijke URL?
  • Hoe komt de ander over op de profielfoto?
  • Maakt hij/zij gebruik van aanbevelingen?

Terugkijken - 10 min

Bespreek de uitkomsten van de les. Studenten met een LinkedIn pagina kunnen vertellen waarom zij een pagina hebben en kunnen uitleggen waarom ze de pagina hebben gemaakt en of ze de meerwaarde ervan in zien.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie