JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Netwerken waarom?

Hoe wil je overkomen op iemand en hoe zet je LinkedIn in als netwerk?

Netwerken waarom?
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
2/3/4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les, laptops
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Communicatie:

  • Onderhoudt via sociale netwerken contact met zowel naasten en kennissen, als met professionele relaties (medescholieren, collega, etc.).
  • Reageert op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Thema

Jezelf online profileren

Lesdoelen

  • De student weet wat netwerken is
  • De student kent zijn eigen netwerk.
  • De student hoe hij zijn netwerk kan vergroten
  • De student kan zijn netwerk inzetten

Te leveren producten

n.v.t.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 20 min

De vorige les over netwerken ben je meer te weten gekomen over je eigen netwerk. Deze les gaan we kijken hoe je je netwerk –online- kan vergroten. Daarvoor is het nodig dat je je eigen kwaliteiten kent, je eigen werkzaamheden op een rijtje hebt én een zichtbaar profiel hebt op internet.

Opdracht 1 (10 min.)

Jezelf presenteren, pitchen, zakelijk flirten; allemaal zaken die bij netwerken horen. En daarbij is een eerste indruk van groot belang bij.

Stel je gaat voor de allereerste keer naar je schoonouders. Hartstikke spannend. Hoe zou jij graag overkomen tijdens die eerste paar minuten?

Om zelf antwoord op te geven: Wat voor eigenschappen zou je willen dat je schoonouders van je zouden benoemen als je weer weg bent?

Geef je buurman een hand en schrijf in 2 minuten op wat je vindt van het imago van die ander. Hoe kwam hij op jou over tijdens het schudden van de hand? En in de klas? (vriendelijk, eerlijk, impulsief, creatief, gevoelig, spontaan, vrolijk)

Deel dit met de ander en sluit af met het schudden van elkaars hand.

 

Toelichting: Het handen schudden is een belangrijk onderdeel van de les. Het hoort bij het netwerken in real life. Het schudden van een hand ligt namelijk heel gevoelig en het zegt veel over een persoon; klam handje, zacht handje, ferme handdruk, een handdruk met een hand op je schouder.

In dit artikel van Esquire wordt uitgelegd wat het betekent en kunnen studenten in hun eigen tijd misschien lezen.

Uitvoering - 30 min

In deze opdracht ga je in tweetallen onderzoek doen naar Linkedin.

  1. Wat kun je doen met Linkedin? (geef in ieder geval twee bronnen waar je je informatie hebt gevonden)
  2. Wat zijn de verschillen tussen LinkedIn, Twitter en Facebook?

Hebben jullie al een Linkedin pagina? Bekijk deze van elkaar en geef elkaar feedback op jullie pagina’s. Als je nog geen Linkedin hebt, bespreek dan wat redenen zijn om een Linkedin aan te maken. Bespreek wat je hier sowieso wel of sowieso niet op wil vermelden.

Terugkijken - 10 min

Bespreek de uitkomsten van de les. Studenten met een Linkedin-pagina kunnen vertellen waarom zij een pagina hebben en kunnen uitleggen waarom ze de pagina hebben gemaakt en of ze de meerwaarde ervan in zien.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie