JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Selfbranding

Student wordt zich bewust van eigen profielfoto en weten het belang van jezelf googlen + LinkedIn

Selfbranding
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer, blendspace
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Strategie: beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Thema

Jezelf online profileren

Lesdoelen

  • Student heeft inzicht in eigen mediagebruik om op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken om het eigen media handelen te optimaliseren.
  • Student weet hoe de info die over zichzelf tevoorschijn komt op het internet kan beïnvloeden.
  • Student krijgt inzicht in het eigen patroon van mediagebruik.
  • Student leert wanneer welke toepassingen gebruikt kunnen worden.

Te leveren producten

Verslag

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 20 min

Om deze les actief te starten is het leuk om een aantal studenten vooraf te googlen. Wat is er over ze te vinden? Wat voor profielfoto’s hebben ze. In de les kunnen ze hiermee ‘geconfronteerd’ worden.

Veel mensen zijn online actief en maken gebruik van een profiel foto. Maar hoe bewust is deze foto nou eigenlijk gekozen. Wat zegt de foto over jou? Deze les wordt de keuze van een profielfoto besproken. Er zit een verschil tussen de verschillende sociale netwerken (de foto die je voor LinkedIn gebruikt is misschien anders dan voor Facebook). Ga het gesprek aan met de klas. Hulpvragen zijn:

  • Hoe ervaart de docent deze foto?
  • Wat straalt de profielfoto uit?
  • Hoe zou een werkgever hierover denken?
  • Selfbranding; welke tool zet je waarvoor in?

 

Opdracht:

Controleer je profielfoto op de volgende stereotypes:

Uitvoering - 60 min

Opdracht 1:

  • Ga naar Google en typ je naam in. Bekijk de eerste pagina. Ben je tevreden met de resultaten?
  • Welke gegevens heb je er zelf opgezet en welke komen door een activiteit waar je aan hebt deelgenomen?
  • Maak een printscreen van je eerste Google-pagina. Op deze manier kan je kijken of het over een maand of over een half jaar is veranderd.
  • Probeer het ook eens met een andere zoekmachine, bijvoorbeeld httpss://duckduckgo.com

Bron: Ennuonline.nl

 

Opdracht 2:

Maak een LinkedIn-pagina aan.

  • Waar denk je aan als je aan LinkedIn denkt?
  • Wat doen mensen op LinkedIn?
  • Wie zitten er op LinkedIn?

Meer informatie

Maandag over LinkedIn

Voor SLB ben je bezig geweest met je kwaliteiten en interesses. Hiervoor heb je een portfolio opgebouwd. Nu is het moment om je portfolio nog eens door te bladeren om te ontdekken of je kwaliteiten hebt ontwikkeld of misschien wel nieuwe kwaliteiten ineens herkent. Op basis van je portfolio kan je je LinkedIn pagina maken. Ook kan je voor het volledig maken van je LinkedIn al je baantjes/ werkzaamheden/ vrijwillige baantjes beschrijven. Wanneer ben je begonnen met dit werk, en wanneer gestopt en je kan een beschrijving geven van je werkzaamheden en taken.

Terugkijken - 40 min

Maak een verslag met jouw bevindingen over jezelf op het internet. Kloppen de gegevens? Ben je tevreden met hoe Google – en dus iedereen- jou kan vinden? De volgende les bespreken we hoe je je marketingstrategie voor jezelf kan veranderen.

Dit is alvast een begin: ontgooglen, jezelf verwijderen van google.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie