JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Selfbranding

Student wordt zich bewust van de eigen online identiteit en gebruikt deze kennis om een sterk profiel op LinkedIn aan te maken.

Selfbranding
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

De student beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Jezelf online profileren.

Lesdoelen

  • Student heeft inzicht in eigen mediagebruik om op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken om het eigen media handelen te optimaliseren.
  • Student kan eigen vaardigheden en werkervaring omschrijven in een zelfaangemaakt profiel op LinkedIn.

Te leveren producten

Een profiel op LinkedIn.

Beginsituatie

Studenten weten wat netwerken is, maar ze hebben het nog niet eerder toegepast.

Vooruitkijken - 10 min

Om deze les actief te starten is het leuk om een aantal studenten vooraf te googlen. Wat is er over ze te vinden? Wat voor profielfoto’s hebben ze? In de les kunnen ze hiermee ‘geconfronteerd’ worden. Een andere optie is om de tips van een oud-medewerker van LinkedIn te bespreken.

Veel mensen zijn online actief en maken gebruik van een profielfoto, maar hoe bewust is deze foto nou eigenlijk gekozen? Wat zegt de foto over jou? Er zit een verschil tussen de verschillende sociale netwerken (de foto die je voor LinkedIn gebruikt, is misschien anders dan voor Facebook). Ga het gesprek aan met de klas. Hulpvragen zijn:

  • Hoe ervaart de docent deze foto?
  • Wat straalt de profielfoto uit?
  • Hoe zou een werkgever hierover denken?
  • Selfbranding; welke tool zet je waarvoor in?

Aan de hand van het klassengesprek kan het onderwerp nog verder worden uitgediept aan de hand van de volgende informatie:

  • Op zoek naar erkenning; selfies en cijfergooien.
  • Heb je een baard? Of draag je een bril? Grote kans dat je wordt uitgenodigd bij een sollicitatie! (NRC Handelsblad)

Uitvoering - 45 min

Opdracht 1:

  • Ga naar Google en typ je naam in. Bekijk de eerste pagina. Ben je tevreden met de resultaten?
  • Welke gegevens heb je er zelf opgezet en welke komen door een activiteit waar je aan hebt deelgenomen?
  • Maak een printscreen van je eerste Google-pagina. Op deze manier kan je kijken of het over een maand of over een half jaar is veranderd.
  • Probeer het ook eens met een andere zoekmachine, bijvoorbeeld met Duckduckgo.

Opdracht 2:

Maak een LinkedIn-pagina aan. Vul je persoonsgegevens in en maak een netwerk aan. Wie ken je allemaal? Denk aan klasgenoten, docenten maar ook begeleiders van een stagebedrijf. Zorg er vervolgens voor dat je profiel goed gevuld raakt. Je kan aangeven van wanneer tot wanneer je ergens hebt gewerkt, maar je kan ook laten weten waar je daar precies voor werkzaamheden hebt. Het is interessanter om te lezen wat iemand leuk vond of iemand heeft geleerd bij een vorige baan. Daarmee maak je jouw profiel persoonlijk.


Verdiepingsopdracht

Geef de studenten de opdracht om een persoonlijke URL aan te maken voor hun LinkedIn-profiel. Daarnaast kan je studenten aanbevelingen laten schrijven voor een klasgenoot.

Terugkijken - 5 min

Laat de studenten verschillende klasgenoten opzoeken en klassikaal benoemen wat ze goed vinden aan het profiel dat is aangemaakt op LinkedIn.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie