JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Dataverzameling door Netflix

De ‘tegels’ die Netflix laat zien, verschillen per account. De afbeelding van een serie is gebaseerd op je eigen voorkeuren, maar ook persoonlijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd of ras. Waar gebruikt Netflix die informatie voor?

Dataverzameling door Netflix
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | Nederlands | Marketing

Competentie

Thema

Dataverzameling door Netflix.

Lesdoelen

  • De student kan aan het eind van de les minstens twee specifieke voorbeelden geven over bepaalde online data wordt ingezet om de strategie voor een bedrijf te bepalen.

Te leveren producten

Vragen voor een klassikale quiz.

Beginsituatie

De student kent de werking van het internet, kan uitleggen wat cookies en algoritmes zijn en weet dat online dataverzameling plaatsvindt.

Vooruitkijken - 20 min

Vraag aan de klas wie er een Netflix account heeft. Vervolgens vraag je de studenten om Netflix te openen. Enkele openingsschermen van het online platform worden met elkaar vergeleken. Welke verschillen zijn er tussen de openingsschermen en hoe kan dat?

  • De ‘tegels’ die Netflix laat zien verschillen per account. De afbeelding van de serie is gebaseerd op je eigen voorkeuren, maar ook persoonlijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd en ras. Lees hier meer over dit fenomeen.

Tip: laat de studenten een schermafbeelding maken van hun beginpagina en verzamel deze met een edutool zoals Padlet.

De eigenaar van Netflix, Reed Hastings, zag jaren geleden al een verandering in de media en wist ook dat er op een andere manier geld moest worden verdiend. Hij bedacht daarom een systeem waarbij persoonlijke data van de gebruikers centraal zou komen te staan. Netflix begon als een bedrijf dat handelde in dvd’s. Hastings ging langs bij filmhuizen en vroeg of hij materiaal kon opkopen en laten zien. Veel bedrijven vonden dit goed, want de tactiek was vroeger om je materiaal op zoveel mogelijk platformen te laten zien. Een film of een serie kon namelijk pas getoond worden wanneer er een licentie werd afgekocht. De prijs van de licentie werd gebaseerd op de grootte van het publiek dat het te zien zou krijgen.

Hastings gebruikte het materiaal echter met een ander doel: om een databank aan te leggen. Hij had namelijk eerst een basis nodig om het gedrag van kijkers te kunnen analyseren.

Tip: de podcast van BNR ‘De Technoloog’ heeft een aflevering over Netflix. Beluister deze of laat een stuk horen in de klas!

Vraag aan de klas: welk gedrag zou interessant kunnen zijn voor Netflix?

Netflix let op heel veel punten. Dit worden ook wel datapunten genoemd. Al deze punten zorgen voor nieuwe inzichten. Wanneer je weet wat je doelgroep wil, kan je jouw platform nog sterker aanpassen aan je publiek.

  • Hoe lang mensen zoeken naar een nieuwe film/serie;
  • Wanneer mensen pauzeren en of dit punt door meer mensen wordt uitgezocht;
  • Wanneer mensen stoppen met een serie;
  • Vanaf wanneer kijkers ‘verslaafd’ raken aan de serie. In Netflix-termen: ‘the moment you get hooked’;
  • Is er een scene waarbij meerdere mensen stoppen/afhaken? In Netflix-termen: ‘moment-analyse’. Want als meerdere mensen afhaken op eenzelfde moment wil dit misschien zeggen dat er iets ‘mis’ is met de scene. Misschien was het niet spannend genoeg of duurt een dialoog te lang;
  • Op welk uur kijkt iemand meestal.

Vraag aan de klas: maar niet alleen data tijdens het kijken is interessant, wat weet Netflix allemaal over jou?

  • Adres/postcode en daarmee maakt Netflix een inschatting op het soort huishouden (hoe welvarend)
  • Zijn er kinderen in het huishouden?
  • Hoeveel accounts worden er gebruikt?

Tip: stel deze vragen met een edutool zoals Mentimeter zodat alle antwoorden overzichtelijk op het digibord voorbij komen.

Wat doet Netflix met al deze data? Waar zorgt al deze data voor?

  • Netflix past alle data toe op nieuwe series. De Netflix Originals kan het platforms volledig aanpassen op de wensen van het publiek. Zo zijn series zijn tegenwoordig tussen de acht en dertien afleveringen zodat een serie in één weekend ‘gebinged’ kan worden;
  • Een serie of film krijgt heel veel ‘tags’ mee om te bepalen waar jouw interesses liggen zodat je aanbevelingen steeds beter worden. Misschien kijk je wel series met een sterke vrouwelijke hoofdrol. Dan bevatten je aanbevelingen ook een sterke vrouwelijke hoofdrol. Er zijn meer dan 70.000 tags die Netflix inzet. Denk aan locatie (serie die zich afspeelt in Scandinavië) of de tijd (een serie dat gaat over de middeleeuwen).

Vraag aan de klas: hoeveel was het budget van Netflix voor 2018? (een film zoals Bohemian Rhapsody had een budget van $50 miljoen dollar).

Antwoord: $8 miljard dollar.

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Laat de studenten met Microsoft Forms vragen beantwoorden over Netflix. Ze mogen hiervoor gebruikmaken van internet om op het antwoord te komen.

  1. Hoeveel abonnees heeft Netflix? Antwoord: eind 2018 ging het om 137 miljoen abonnees. Bron: NRC.
  2. Noem twee verschillen tussen Netflix en een bioscoop. Je kan bij allebei een film zien, maar wat doen ze verschillend? Antwoord: de klassieke media kan alleen weten hoeveel mensen een kaartje hebben gekocht voor de film, maar Netflix heeft de mogelijkheid om ‘terug te kijken’ en het gedrag van kijkers te analyseren. Bij Netflix moet je maandelijks betalen voor heel veel series en films, bij de bioscoop betaal je per product en kan je het niet thuis kijken.
  3. Ondanks dat het misschien een heel succesvol bedrijf lijkt, kijkt toch niet iedereen Netflix. Wat is een nadeel van het bedrijf? Antwoord: ze hebben niet alle series. Door lidmaatschappen word je niet overal lid van en hebben mensen het gevoel dat ze moeten kiezen tussen Videoland/Netflix/HBO of Amazone. Vooral grote series zoals Game of Thrones is voor Netflix een gemis.
  4. Zoek informatie op over de werking Netflix en maak een vraag voor je klasgenoten!

Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

Laat de studenten in tweetallen de antwoorden op de bovenstaande vragen uitzoeken.


Verdiepingsopdracht

  1. Netflix gebruikt datapunten onder andere om nieuw materiaal zo goed mogelijk af te stemmen op het publiek. De Marvel series zijn hier een goed voorbeeld van. Luke Cage kreeg een all black cast. Dit werd gedaan om te testen of naast de gebruikelijke doelgroep (iedereen die geïnteresseerd is in Marvel) er nog meer mensen gaan kijken wanneer je onderdelen verandert zoals alleen maar gekleurde mensen laten voorkomen in een serie. Dat is anders dan een film in de bioscoop. Daar proberen makers om een product te maken dat voor een grote doelgroep is. Leg in je eigen woorden uit waarom een bioscoop op een andere manier omgaat met hun klanten/doelgroep?
  2. Series als House of Cards of Narcos laten zowel feiten zien als verzonnen verhaallijnen. Het loopt sterk door elkaar waardoor het niet altijd duidelijk is welk gedeelte verzonnen is en wat waar is. Netflix doet dit onder meer om zo de doelgroep nog sterker aan te spreken. Zo kwam een nieuwe aflevering van House of Cards uit wanneer het verkiezingen waren in de V.S. of er een ander spannend politiek moment was. Noem een voordeel en een nadeel van series waarbij feiten en fictie sterk door elkaar lopen.
  3. Kan jij een voorbeeld geven van een serie of een film waarbij de makers specifiek ingingen op de actualiteit (zoals de verkiezingen)?
  4. Zoek informatie op over de werking Netflix en maak een vraag voor je klasgenoten!

 

Terugkijken - 10 min

Verzamel alle vragen en antwoorden die de studenten hebben bedacht. Verwerk dit met een digitool zoals Kahoot! of Socrative quiz en bespreek de antwoorden.

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie