JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Socrative

Maak met Socrative een kennisquiz, of laten studenten tegen elkaar strijden in een space race.

Wat is het en hoe werkt het?

Met Socrative kun je heel eenvoudig een quiz maken. De studenten vullen de antwoorden in en de docent krijgt de resultaten in een overzichtelijk excel bestand. Voordat je Socrative in de les gebruikt moet je wel wat zaken voorbereiden.

  • Ga naar www.socrative.com
  • Maak een account aan (als je dat al hebt, log je in als ‘teacher’)
  • Klik op ‘manage quizzes’
  • Klik op ‘create quizzes’
  • Je kunt per vraag kiezen uit multiple choice of uit open vragen.
  • Bij multiple choice formuleer je de vraag en kun je verschillende antwoord opties geven.
  • Je kunt aangeven wat het goed antwoord is. Dit hoeft niet.
  • Als je klaar bent bewaar je de quiz onder een eigen quiznaam.
Tijdens de les
  • Klik op ‘start quiz’
  • Selecteer of de student in zijn eigen tempo mag werken of dat de student binnen een bepaalde tijd moet antwoorden.
  • Communiceer het webadres; https://m.socrative.com/student/#joinRoom.
  • Communiceer jouw roomnummer (dit is voor elke quiz hetzelfde).
  • Spreek af of de studenten de quiz anoniem of onder hun eigen naam moeten maken.
  • Je kunt realtime zien hoe ver de studenten zijn met het invullen van de quiz.
  • Als de studenten klaar zijn klik je op ‘end activity’ en kun je ervoor kiezen om de resultaten in een Excel bestand te krijgen.
Wat kan ik ermee tijdens mijn lessen?
  • Socrative is een handige tool om de lessen mee te evalueren
  • Je kunt multiple choice afwisselen met open vragen.
  • Je kunt Socrative gebruiken om een toets mee te geven of juist de voorkennis mee te testen.
  • Je kunt na theorie een quiz geven waarin studenten de stof kunnen toepassen.
  • Aan het eind van de les kun je studenten vragen om input voor een volgende les.
Waarom zou ik het gebruiken?
  • In geval van een toets scheelt het nakijkwerk. Het resultaat krijg je namelijk in een Excel bestand.
  • Je kunt kiezen om er een tijdsdruk achter te zetten.
  • Als het anoniem ingevuld mag worden kunnen er ook gevoelige onderwerpen mee worden besproken (wat vond je van de docent?)
  • Je kunt een ‘saaie’ toets met wat gekke vragen minder formeel maken
  • Doordat je live ziet welke student met een vraag bezig is, vallen de wat tragere studenten op (in geval van een ‘student paced tempo’ ). Deze studenten kun je vervolgens ondersteunen met extra hulp waar nodig (learning analytics).
  • Ze kunnen toets ook thuis of onderweg maken, het hoeft niet perse in de les.
  • Ze kunnen de toets ook op hun smartphone doen, een computer is niet eens nodig.