JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

TikTok, kunstmatige intelligentie en algoritmen

TikTok, kunstmatige intelligentie en algoritmen

21 februari 2023

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Khalid Bakhallakh is docent burgerschap op het ROC van Amsterdam MBO College West. Hij merkte dat TikTok heel populair is onder zijn studenten, maar dat studenten zich niet bewustzijn van de werking van het programma. Khalid heeft onderzocht hoe je les kunt geven om studenten bewust te maken van de algoritmes van TikTok.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Als burgerschap docent ben je continu bezig met de actualiteit. Een onderwerp wat veel kritische aandacht kreeg het afgelopen jaar was TikTok. TikTok is een Chinese applicatie die zeer populair is onder jongeren en studenten. Het is zo populair, dat het in 2021 het meest bezochte online platform was, zelfs meer dan Google. Kun je je dat voorstellen? Meer dan de zoekmachine die wij voor alles gebruiken!

Ik zie niet alleen een onschuldige applicatie met grappige video’s, die super verslavend kan werken. Ik zie ook de gevaren van TikTok waarbij een algoritme ons wereldbeeld enorm kan beïnvloeden, wat vervolgens ook gevolgen kan hebben op onze democratische rechtsstaat.

Vanuit mijn rol als burgerschap docent zie ik het als mijn plicht om studenten bewust te maken van wat TikTok is, hoe deze AI en algoritmes werken en hoe dit invloed kan hebben op hen als individu en op ons als samenleving.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Het onderzoek vond plaats binnen ROC van Amsterdam MBO College West. Tijdens de lessen burgerschap ben ik met studenten die de opleiding onderwijsassistent volgen, met het onderwerp aan de slag ben gegaan.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde onderzoeken hoe ik een geschikte les kan maken voor onze studenten om hen meer bewust te maken van algoritmes. Zodat zij bewust om kunnen gaan sociale media en in het bijzonder TikTok.

Wat wilde je opleveren?

Een les over AI, algoritmes en TikTok waarbij studenten door middel van onderzoek zelf moeten ervaren hoe het werkt.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

De les is ontwikkeld op basis van verschillende literatuur en mijn eigen expertise in het onderwerp.

Waar liep je tegenaan?

De huiswerkopdracht die studenten meekregen om TikTok te onderzoeken is niet door alle studenten uitgevoerd. Dat zorgt ervoor dat je tijdens de les daarop moet inspelen.

Wat gaf je energie?

De reacties van de studenten en collega’s wanneer je hen informeert over het feit dat ik bezig ben met het ontwikkelen van een les over TikTok en algoritmes. Iedereen is ermee bekend, omdat het actueel is, maar er is geen lesmateriaal. Vooral niet lesmateriaal waarbij studenten op onderzoekende wijze kennis maken met het onderwerp. 

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Andere docenten kunnen de les gebruiken om het onderwerp algoritmes en AI met studenten te bespreken. De les is zeer actueel en kan toegespitst worden op wat nu enorm speelt, namelijk chatGPT. De les bevat handvatten voor docenten om studenten te leren om een eigen standpunt te creëren over de toepassing van AI en algoritmes.

Recent Posts
Onderzoek mbo practoraat mediawijsheidOnderzoek mbo practoraat mediawijsheid