Taakgericht coachen
Taakgericht coachen
Feit, plan, doel en actie.
Rol van de docent
Leercoach
Taxonomie van Bloom
Analyseren
Taakgericht coachen
Deze werkvorm kun je doen nadat je de Matrix werkvorm hebt ingezet. Door in een matrix de feiten, plannen, doelen en acties te categoriseren, kun je vervolgens een gesprek voeren met de student waarin open, niet-suggestieve vragen centraal staan. Bijvoorbeeld, “hoezo vind je dat het niet goed ging?” Je vraagt voorafgaand aan het gesprek aan de student om op te schrijven wat de feiten zijn (bijvoorbeeld: “ik sta 2 onvoldoendes”). Op basis van de feiten maakt de student een plan, doel en uiteindelijke actie. Tijdens het gesprek kan de matrix aangevuld worden om de student taakgerichte acties mee te geven.
Kerntaak van de docent
• Afstemmen, betrokkenheid tonen en (h)erkennen.
• Didactisch coachen (zelfsturing)
• Pedagogisch coachen (zelfsturing)
• Coachen op individueel zelfregulerend gedrag
• motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.
Online
Ja
Fysiek
Ja
Online kansen
In OneNote kun je deze matrix samen invullen. Gebruik hiervoor een 2x2 tabel.
Weten hoe OneNote werkt? Klik dan hier!
Recent Posts