JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Onderzoek | Stroomschema How to choose your edutool?

Stroomschema: How to choose your edutool?

23 juni 2022

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen experimenten: informeel onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen in de praktijk. Marije van der Windt van HMC heeft onderzocht hoe studenten het beste kunnen worden voorbereid op een kennistoets ter afsluiting van de opleiding interieuradviseur. Ze heeft drie edutools, Kahoot, Quizlet en Nearpod, uitgetest en bekeken welke didactische meerwaarde ze hebben. Met behulp van haar poster en video kun je bepalen welke edutool het beste bij jouw les past.

Wat was de aanleiding van je experiment?
De vierdejaars studenten interieuradviseur niveau 4 moeten een kennistoets maken ter afsluiting van hun opleiding. De afgelopen jaren moesten veel studenten een herkansing gebruiken. De studie is 4 jaar lang erg praktisch en de theorie die zij leren moeten zij vooral toepassen in de opdrachten. Maar aan het einde van de studie wordt dan toch de theorie getoetst in de kennistoets. Om de studenten te helpen met leren voor deze kennistoets, ben ik op zoek gegaan naar geschikte edutools. 

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Mijn experiment vond plaats bij de examenstudenten interieuradviseur. Daarmee ook mijn collega’s interieur bovenbouw. 

Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde te weten komen welke didactische meerwaarde de verschillende edutools kunnen hebben. En op welke manier deze edutools mijn studenten kunnen helpen met leren.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
In eerste instantie onderzoek gedaan naar de verschillende edutools en al snel met 3 verschillende edutools gaan experimenteren. Vervolgens ben ik met studenten en collega’s in gesprek gegaan over de tools en wat hun ervaringen zijn.

Waar liep je tegenaan?
AVG-regels, niet alle tools zijn AVG-proof. Ook beperkingen van het systeem maakten het soms moeilijk.   

Wat gaf je energie? 
Enthousiaste studenten die “aan” gaan van digitale hulpmiddelen. 

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Mijn collega’s en aankomende studenten hebben aan mijn onderzoek een afwisselend lesprogramma met een goedwerkende oefentool overgehouden. Waarmee de studenten zelf inzicht krijgen in hun kennis ter voorbereiding op de kennistoets. 

Andere docenten kunnen aan de hand van mijn onderzoek de didactische meerwaarde zien van de verschillende edutools en het kan helpen kiezen welke edutool voor welk gebruik geschikt is. 

Recent Posts