Integratie van digitale Innovaties (eHealth) in het beroepsonderwijs
Integratie van digitale Innovaties (eHealth) in het beroepsonderwijs
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Juditha Noordmans van MBO Amersfoort onderzocht hoe we als docenten studenten beter kunnen voorbereiden op een werkveld waarin eHealth en digitale innovaties een steeds grotere rol spelen? Hiervoor heeft ze de workshop (inclusief handleiding) ontwikkeld over: Integratie van digitale Innovaties (eHealth) in het beroepsonderwijs.
Wat was de aanleiding van je onderzoek?
Tijdens mijn werkzaamheden als docent Verpleegkunde merkte ik dat digitale innovaties en eHealth binnen de opleidingen Zorg & Welzijn onderbelicht blijven, terwijl de overheid en het werkveld steeds meer inzetten op technologische innovaties in de zorg. Ik was nieuwsgierig naar of zowel docenten als studenten een gebrek aan kennis en vaardigheden op dit gebied ervaren. Dit bracht me tot de volgende vraag: Kan nieuwe aanwas in de zorgsector, met kennis van de digitale innovaties en EHealth, helpen om deze kennis ook bij de zorgvragers te brengen? Voor mij reden genoeg om dit te onderzoeken en te kijken hoe het gesteld is met onze opleidingen Zorg& Welzijn.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Het onderzoek vond plaats binnen MBO Amersfoort, School voor Gezondheidszorg. Mijn focus lag op docenten van de opleidingen Maatschappelijk Zorg, Verzorgende-IG en Verpleegkunde, met als doel hen beter toe te rusten om digitale innovaties in hun onderwijs te integreren. Het onderzoek had een schoolbrede insteek, omdat digitale innovaties niet alleen een individueel docentenvraagstuk zijn, maar een bredere onderwijsontwikkeling vragen.
Wat wilde je te weten komen?
Mijn hoofdvraag is als volgt: “Hoe kunnen we als docenten studenten beter voorbereiden op een werkveld waarin eHealth en digitale innovaties een steeds grotere rol spelen?”
Ik wilde in kaart brengen welke kennis en vaardigheden mbo-studenten nodig hebben op het gebied van digitale innovaties, welke rol docenten hierin spelen, en welke ondersteuning docenten nodig hebben om dit goed te kunnen overbrengen. Daarnaast was ik benieuwd hoe andere mbo-instellingen digitale innovaties in hun onderwijs implementeren en welke best practices zij al hebben opgedaan.
Wat wilde je opleveren?
Mijn doel was om een concrete oplossing te ontwikkelen waarmee docenten digitale innovaties beter in hun onderwijs kunnen integreren. Dit resulteerde in een workshop voor docenten, waarin zij niet alleen kennismaken met de technologieën die relevant zijn voor hun studenten, maar ook excursie maken om zelf ervaring op te doen met digitale innovaties. Daarnaast heb ik aanbevelingen opgesteld om digitale innovaties structureel te verankeren in het curriculum en te zorgen voor doorlopende bijscholing.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Ik heb een combinatie van methoden gebruikt om mijn onderzoek uit te voeren.
- Literatuurstudie: Ik heb bestaande literatuur over eHealth en digitale innovaties in het mbo geanalyseerd en het kwalificatiedossier van de opleidingen om te ontdekken wat er van de studenten verwacht wordt aan kennis en vaardigheden.
- Enquêtes en interviews: Ik heb docenten en studenten bevraagd over hun kennis, ervaringen en behoeften met betrekking tot digitale innovaties.
- Best practices onderzoeken: Ik heb andere mbo-instellingen geïnterviewd/ bezocht om te kijken hoe zij digitale innovaties integreren in hun onderwijs.
- Design Thinking als methode: Via een iteratief proces heb ik verschillende stappen doorlopen waarbij ik docenten heb betrokken bij de ontwikkeling van de workshop en excursie.
Waar liep je tegenaan?
Een van de grootste uitdagingen was dat er binnen het onderwijs nog weinig structurele afspraken zijn over de integratie van digitale innovaties. Er is urgentiebesef onder docenten, maar er zijn ook praktische knelpunten, zoals een gebrek aan werkende technologie in de klas, onvoldoende bijscholing en een curriculum waarin digitale innovaties nog geen vaste plek hebben. In het huidige curriculum werd wel het keuzedeel Zorg&Technologie aangeboden maar dit is geen verplichting om te volgen. Daarnaast bleek uit de studentenenquête dat studenten de huidige lessen over technologie als verouderd ervaren en behoefte hebben aan meer praktijkgerichte toepassingen.
Wat gaf je energie?
Het enthousiasme van collega-docenten die openstonden voor vernieuwing gaf mij veel energie. Tijdens gesprekken merkte ik dat er een sterke behoefte is aan concrete handvatten en dat veel docenten bereid zijn om met digitale innovaties aan de slag te gaan, mits ze hierin goed ondersteund worden. Ook de studenten gaven waardevolle feedback en lieten zien dat ze nieuwsgierig zijn naar technologieën die hun toekomstige werk in de zorg kunnen verbeteren.
Daarnaast was het ontwerpen van de workshop en de excursie een inspirerend proces. Het idee dat docenten niet alleen leren over digitale innovaties, maar deze ook daadwerkelijk in de praktijk ervaren, gaf mij het gevoel dat ik echt iets kan bijdragen aan het onderwijs.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Mijn onderzoek biedt docenten concrete handvatten om digitale innovaties in hun lessen te verwerken. De workshop en excursie helpen hen om inzicht te krijgen in de technologieën die relevant zijn voor studenten en geeft ideeën hoe dit in het onderwijs geïntegreerd kan worden.