JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Digitale aanpak voor begeleiding bij doorstroom

Digitale aanpak voor begeleiding bij doorstroom

11 februari 2025

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Veronique van Kimmenaede onderzocht hoe ze haar studenten kon informeren over de verschillende studiepaden en de vereiste competenties en vaardigheden om door te stromen van niveau 3 naar 4.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Binnen het Mediacollege kunnen studenten doorstromen van een niveau 3 naar een niveau 4 opleiding. In sommige gevallen kunnen zij deze opleiding versneld afronden. Deze studenten worden samen in een aparte klas geplaatst. Als SLB’er van deze klas is het mij de afgelopen jaren opgevallen dat veel van deze studenten onvoldoende geïnformeerd zijn over de verschillende studiepaden en de vereiste competenties en vaardigheden. Dit heeft geleid tot een hoog percentage uitvallers na het eerste jaar. Dit is problematisch, zowel voor de studenten als voor de opleiding. Voor de studenten betekent het een verloren jaar, en voor de opleiding is de afname van de groepsgrootte nadelig voor de groepsdynamiek.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

Het onderzoek vond plaats binnen de context van de opleiding Mediavormgever, specifiek in het tweede leerjaar van de versnelde klas van het Mediacollege Amsterdam. Daarnaast heb ik de opleiding Allround Mediamaker (AMM) betrokken bij het onderzoek, omdat het vooral gaat om de studenten die doorstromen naar de opleiding Mediavormgever (MV).

Wat wilde je te weten komen?

Met de uitkomsten van mijn onderzoek wil ik bereiken dat de AMM student weet wat hij kan verwachten bij de opleiding MV versneld en welke competentie/vaardigheden belangrijk zijn om deze opleiding tot een succes te maken.

Wat wilde je opleveren?

Aanvankelijk had ik nog geen duidelijk idee van de specifieke problemen, wat het onderzoek juist zo interessant maakte. Ik wist niet waar de hiaten in het proces precies lagen. Pas nadat ik verder in mijn onderzoek kwam en gesprekken had met de studenten, kreeg ik een beter idee van de richting die het op zou kunnen gaan.

Na een eerste inventarisatie en gesprekken met de twee afdelingsmanagers, heb ik een eerste prototype ontwikkeld. Dit prototype heb ik laten testen door mijn studenten. Hieruit bleek dat wat ik in gedachten had, niet aansloot bij hun behoeften. Het prototype belandde dan ook in de prullenbak. Met de nieuwe input ben ik een nieuw prototype gaan maken, dat ik opnieuw door mijn studenten heb laten testen. Het uiteindelijke product is een interactieve PDF, waarin de student informatie kan vinden over beide opleidingen in de vorm van een tijdlijn en waarin die een doorstroomcheck kan doen via een beslisboom om daarmee inzicht te krijgen welke studiepad het best past.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?

Omdat het om een heel specifiek probleem gaat, heb ik mijn onderzoek vooral gericht op veldonderzoek binnen het Mediacollege, met directe betrokkenen zoals de afdelingsmanagers van beide opleidingen, studenten en andere relevante collega’s, zoals stagedocenten van de opleiding Mediavormgever.

Waar liep je tegenaan?

Eigenlijk kan ik niet veel bedenken wat tijdens dit onderzoek minder goed ging.

Wat gaf je energie? 

De relatie met de studenten en de openheid waarmee ze deelnamen aan de interviews, waren bijzonder om te ervaren. Daarnaast was het fijn om te merken dat ook de direct betrokkenen de noodzaak van mijn onderzoek inzagen. Dit heeft zeker bijgedragen aan mijn enthousiasme en heeft mij positieve energie gegeven om iets te creëren dat aansluit bij de behoeften van de studenten. De aanmoedigingen van mijn collega’s en de coaching vanuit het Practoraat Mediawijsheid hebben me daarnaast veel energie gegeven.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Het uiteindelijke product is een interactieve PDF waarin studenten informatie kunnen vinden die hen helpt om wegwijs te worden in de randvoorwaarden van de verschillende studiepaden bij de doorstroom van niveau 3 naar niveau 4 binnen het Mediacollege, specifiek gericht op de opleidingen Allround Mediamaker naar Mediavormgever. De behoefte van de studenten lag vooral in een tool die ze in hun eigen tijd kunnen raadplegen, wanneer ze daar behoefte aan hebben, om meer inzicht te krijgen. Daarnaast geven ze aan dat ze graag meer duidelijkheid willen over wat en wanneer ze bepaalde informatie kunnen verwachten, zoals stage-informatie en voorlichting. Deze interactieve PDF biedt al deze informatie beknopt weer, waardoor het een stukje verwachtingsmanagement biedt en rust creëert voor de studenten.

Voor andere opleidingen en scholen is er een stappenplan beschikbaar waarin het proces voor de digitale aanpak voor begeleiding bij doorstroom wordt beschreven. Daarnaast kunnen zij mijn eindproduct downloaden als voorbeeld.

Recommended Posts