JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Hoe komen de producten van het Practoraat Mediawijsheid tot stand?

Hoe komen de producten van het Practoraat Mediawijsheid tot stand?

15 februari 2025

Op onze website vind je allerlei Practoraat-opbrengsten die zijn ontworpen door mbo-docenten. Al deze producten kun je, onder de Creative Commons-licentie, vrij gebruiken. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar hoe zijn deze producten tot stand gekomen?

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid werken wekelijks aan een eigen leervraag rond het thema mediawijsheid. Dit doen zij onder begeleiding van onderwijskundigen en met behulp van de design thinking-methode. Dit betekent dat de docent op basis van de gestelde leervraag een onderzoek uitvoert, een prototype ontwerpt en deze vervolgens test in de eigen onderwijspraktijk. Op basis van de resultaten wordt de leervraag opnieuw bekeken. Soms leidt dit tot aanpassingen of een herformulering van de vraag, en soms ontstaat de behoefte om een nieuw onderzoek uit te voeren.

Het testen en verfijnen van de producten is een essentieel onderdeel van dit proces. Pas na meerdere iteraties en uitgebreide evaluaties wordt een product definitief opgeleverd. Het idee hierachter is dat de opgedane kennis en ervaring niet alleen nuttig zijn voor de ontwikkelende docent, maar ook waardevol zijn voor collega-docenten binnen het mbo.

Dankzij deze werkwijze kun je erop vertrouwen dat de gepubliceerde lessen, instructievideo’s en andere materialen al in de praktijk zijn getest. Dit garandeert dat ze aansluiten bij de realiteit van het onderwijs en direct toepasbaar zijn in de klas.

In onderstaand model zie je welke stappen de onderzoeksdocenten van het Practoraat doorlopen voordat zij een product opleveren. Door deze gestructureerde aanpak ontstaat een continue stroom van innovatieve en bruikbare lesmaterialen die bijdragen aan het versterken van mediawijsheid binnen het mbo-onderwijs.

Recommended Posts