JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

AI promptscript voor lesontwerpen

AI promptscript voor lesontwerpen

10 april 2025

De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Lisa Scheer van het Mediacollege Amsterdam vmbo onderzocht hoe actualiteiten op een efficiënte manier in lessen mediawijsheid geïntegreerd kunnen worden. Vanuit haar eigen lespraktijk ontwikkelde ze een AI promtscript dat docenten helpt om snel en gestructureerd actuele gebeurtenissen te integreren in hun les. Haar onderzoek biedt niet alleen handvatten voor haar eigen lessen, maar is breed inzetbaar voor andere vakgebieden en scholen.

Wat was de aanleiding van je onderzoek?

Ik liep er tegen aan dat ik veel tijd kwijt ben met het schrijven van Mediawijsheidlessen waar ik het belangrijk vind om actualiteit in te verwerken.

In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?

In de context van mijn eigen lessen en mijn team.

Wat wilde je te weten komen?

Ik wilde erachter komen hoe je actualiteiten gemakkelijk in lessen kan verwerken zonder dat dit te veel tijd kost.

Wat wilde je opleveren?

Een product dat mij helpt beter en gemakkelijker actualiteiten te vinden en in mijn lessen te integreren. Idealiter is dit product dusdanig breed in te zetten dat het ook voor andere vakgebieden en scholen kan worden gebruikt.

Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen, etc.)?

Experts

  • Jesse van Dorst
  • Wouter van der Horst

Literatuur

Bronnen

Waar liep je tegenaan?

Het gapende gat tussen wat uit wetenschappelijk onderzoek komt (dat het koppelen van actualiteiten en belevingswereld aan lesmateriaal belangrijk is voor leerlingen) en de realiteit waar dit er vaak bij inschiet doordat het tijdrovend is.

Wat gaf je energie?

Het gaf mij energie om weer onderzoek te doen en creatief na te denken over een oplossing of toepassing.

Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Ik hoop dat mijn onderzoek andere docenten (vooral degenen met koudwatervrees) over de drempel helpt om ermee te gaan spelen. AI is geen eng digitaal monster, maar juist een gemakkelijk te gebruiken gereedschap dat tijd bespaart bij lesvoorbereiding én inspiratie geeft voor creatievere lessen.

Recommended Posts