JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Real time bidding

Hoe werkt real time bidding? En moeten we juist blij zijn met deze techniek die zorgt voor persoonlijke advertenties of is het een zorgwekkende ontwikkeling?

Real time bidding
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
4
Benodigdheden:
Beamer, laptop, Socrative
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Marketing | Commerciële technieken

Competentie

De student heeft een bewust vormgegeven profiel op een of meerdere sociale netwerksites. Deelt interessante en vermakelijke content, zowel in persoonlijke als professionele contexten. Reageert alert en constructief op posts van anderen, en houdt zo de community levendig en interessant. Kan nieuwe online relaties aangaan en bestaande relaties koesteren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy

Lesdoelen

Studenten kunnen aan het einde van de les uitleggen wat real time bidding is.

Te leveren producten

Afhankelijk van de opdracht die je kiest: 

  • Een product om mensen te waarschuwen tegen real time bidding 
  • Een marketingplan

Beginsituatie

Studenten kent concepten als cookies en trackers. Bij voorkeur kennen de studenten de advertentiemogelijkheden van bedrijven als Facebook en Google.

Vooruitkijken - 10 min

Journalisten Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis leggen in hun boek ‘Je hebt wél iets te verbergen’ uit dat privacy het meest bedreigde mensenrecht van deze tijd is. Het boek is een aanrader om voor het geven van deze les te lezen. Als alternatief kunnen de artikelen die rondom de publicatie van het boek zijn gepubliceerd op de website van De Correspondent worden gebruikt, bijvoorbeeld dit artikel dat met elf argumenten komt waarom je niet kan zeggen ‘ik heb niets te verbergen’ als antwoord op schending van je privacy.

Open de les door kennis terug te halen. Vraag de studenten om termen zoals cookies uit te leggen en vraag aan de studenten wat online privacy voor hen betekent. Het activeren van de voorkennis kan worden uitgevraagd aan de hand van Mentimeter of Padlet.

Deel vervolgens het interactieve verhaal van NOS over welke wereld er in werking treedt als jij op de melding ‘cookies akkoord’ klikt. Laat de studenten na afloop in eigen woorden uitleggen wat er precies gebeurt wanneer je de melding accepteert.

Uitvoering - 40 min

Bespreek het onderwerp van de les door de studenten onderzoek te laten doen naar real time bidding. Laat de studenten in groepsverband een quiz maken via Socrative waarbij ze zoeken naar het antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is real time bidding? een online veiling waarbij de hoogte bieder jou een advertentie mag aanbieden (De Correspondent)
  • Hoe komen de bedrijven aan informatie over de persoon aan wie de advertentie wordt getoond? Bij het installeren van applicaties geef je vaak toestemming voor locatie, toegang tot je foto’s of je agenda, etc. Dat wordt gecombineerd met je internetgedrag, denk bijvoorbeeld aan Google Analytics
  • Waarom is real time bidding zo aantrekkelijk voor adverteerders? Reclame dat is afgestemd op jouw interesses werkt veel beter dan wanneer je bijvoorbeeld een 15-jarige een dure auto laat zien.
  • Wat is malware? schade toebrengen aan een netwerk door bijvoorbeeld data te verwijderen of een website offline te halen. 
  • Wat heeft malware te maken met real time bidding? criminelen kunnen meedoen aan de online veiling en zo op een laagdrempelige manier geïnfecteerde bestanden aanbieden aan consumenten

Basisopdracht 

Laat de studenten kiezen tussen de onderstaande twee opdrachten. Ze gaan hier vervolgens in tweetallen mee aan de slag. 

Opdracht 1 

Het gevaar van crimineel gedrag via internet is dat veel mensen zich niet goed weten te beschermen. Niet elke Nederlander weet wat er allemaal kan op internet en denkt daardoor ook niet na over de bescherming ertegen. Jij gaat ervoor zorgen dat je mensen gaat waarschuwen.

Stap 1: kies een medium. Hoe wil je mensen bereiken met jouw boodschap?  

    • Maak een flyer
    • Maak een strip  
    • Maak een infographic  
    • Maak een video

Stap 2: bepaal je boodschap. Probeer zo simpel mogelijk uit te leggen wat real time bidding is.

Stap 3: Geef tips: zoek op internet op hoe je je als gebruiker kan beschermen tegen real time bidding. Laat dit ook zien in je voorlichtingsmateriaal.

Opdracht 2 

Maak een marketingplan waarin je beschrijft hoe je gaat adverteren via real time bidding. Uitgangspunt is dat je een (vakspecifiek-bijv. meubelmaker-) bedrijf hebt. 

  • Beschrijf wat je wilt verkopen door middel van de advertenties 
  • Beschrijf de doelgroep die je wilt bereiken of juist uitsluiten aan de hand van tien punten
  • Beschrijf hoe je cookies en trackers gaat inzetten om je doelgroep te kunnen identificeren. 

Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg 

  1. Studenten die vastlopen extra info geven bijvoorbeeld:  malwaremalvertising,  hoe werkt rtb?

Terugkijken - 10 min

Laat de studenten feedback geven op elkaars werk.

opdracht 1: zijn de waarschuwingen duidelijk? wordt real time bidding goed en begrijpelijk uitgelegd? 

opdracht 2: zou jij als ondernemer gebruik maken van deze techniek? Waarom wel/niet?

Tip: laat de studenten het gemaakte materiaal delen. De eerste opdracht kan in de school worden uitgedeeld of ergens worden opgehangen. Bij de tweede opdracht kan de kennis worden gedeeld met een stagebedrijf.

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie