JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Ghostwriting

Ghostwriting

Laat studenten samenwerken om (voor)kennis op te halen over een bepaalde onderwerp.

Rol van de docent Afsluiter, Didacticus, Presentator
Taxonomie van Bloom Begrijpen, Onthouden
Ghostwriting

De studenten schrijven in groepjes in een online werkdocument alles op wat ze weten over een onderwerp. Je kunt hen laten samenwerken via Google Drive, MS Teams in een Word bestand, Padlet, etc. Geef de opdracht om alles op te schrijven wat ze over een bepaald onderwerp weten. Er mag niet gecommuniceerd worden, alleen schriftelijk via het document. Het is belangrijk dat de studenten live zien gebeuren wat de ander typt.

Zo creëren de studenten samen een document zonder verder te communiceren, vandaar de naam ‘Ghostwriting’. Het doel is om samen een zo goed en compleet mogelijk beeld te krijgen van het onderwerp of de theorie.

Na tien minuten laat je de groepjes voorlezen wat er is opgeschreven. Welke verschillen zijn er? Wat mist er in het verhaal? Laat de studenten elkaar ook vragen stellen!

Je kunt dit doen om de voorkennis op te halen, maar ook om de les inhoudelijk samen te vatten.

Kerntaak van de docent

• Aandacht vragen
• Motiveren voor de les en laten oriënteren op de les
• Activeren leerproces
• Inhoudelijk samenvatten van de les

Online Ja
Fysiek Ja
Online kansen

Deze werkvorm kun je ook online of blended goed inzetten. Je kunt de groepjes ook online laten samenwerken in een gedeeld document. Het nabespreken vindt plaats in breakout rooms.

Wil je leren hoe je breakout rooms maakt, klik dan op deze link. 

Recent Posts