Portfolio in Adobe Spark
Portfolio in Adobe Spark
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Lisa Bosman van het Hout- en Meubuleringscollege heeft onderzocht of de tool Adobe Spark ervoor kan zorgen dat studenten meer overzicht hebben over het gehele project. Studenten maken hun opdrachten los en kunnen de samenhang niet overzien tot de deadline. Lisa wilde experimenteren met een tool waardoor de studenten wel het overzicht kunnen overzien. Ze heeft een poster gemaakt waarop de verschillende mogelijkheden van Adobe Spark worden weergegeven, waarbij ze onderscheid maakt tussen de mobiele versie en de versie voor de laptop.
Wat was de aanleiding van je onderzoek?
De eerstejaarsstudenten interieuradviseur niveau 4 werken voor het eerst projectmatig hun opdrachten uit. De studenten krijgen voor het hoofdvak 8 lesuren per week en werken per periode een project uit (8-10 weken). In elk project worden meerdere en afwisselende werkprocessen behandeld waarbij specifieke opdrachten horen die op elkaar aansluiten.
In de praktijk is het mij opgevallen dat de studenten vaak het overzicht missen over het geheel van een project. Hierdoor worden opdrachten door de student los van elkaar gezien en sluiten ze niet op elkaar aan. Bij het inleveren van alle opdrachten als een project mist het samenhangend verband en zijn er opdrachten regelmatig kwijt of vergeten.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Het onderzoek vond plaats in twee eerstejaarsklassen die hetzelfde vak krijgen en waar ik lesgeef. Bij de ene klas heb ik het vaste curriculum gevolgd en bij de andere klas ben ik aan de slag gegaan met het onderzoek.
Wat wilde je te weten komen?
Ik wilde te weten komen met welke edutool ik de studenten meer overzicht kan bieden over alle opdrachten als een geheel tijdens de werkprocessen.
Wat wilde je opleveren?
Ik wilde een tool uitproberen die zouden helpen om meer overzicht te creëren voor de student. Om anderen ook de enthousiasmeren over de tool heb ik een poster opgeleverd met de verschillende functionaliteiten die Adobe Spark heeft.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Eerst ben ik rond gaan vragen bij studenten en collega’s hoe zij aankijken tegen de vraag hoe er beter overzicht gecreëerd kan worden. Vervolgens ben ik mij gaan verdiepen in de wereld van de mediawijsheid. Hierbij heb ik kennis gemaakt met diverse edutools. Daarna heb ik contact gehad met de ict-afdeling om te kijken naar een proefversie waarmee ik aan de slag kon gaan.
Waar liep je tegenaan?
Ik liep er tegenaan dat er al ontwikkelingen plaatsvinden voor het gebruik van een portfolio-tool binnen de school. Doordat er onderhandelingen plaatsvonden kon ik de edutool die ik in gedachte had niet uittesten. Hierdoor heb ik veel tijd verloren en ben ik opzoek gegaan naar een andere edutool.
Wat gaf je energie?
Het geeft mij energie dat de studenten uiteindelijk het programma zelfstandig wilden blijven gebruiken. En dat ik de tijd heb gekregen om te experimenteren met diverse edutools.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Andere docenten kunnen op deze pagina de poster bekijken en inschatten of de edutool Adobe Spark ook van toegevoegde waarde kan zijn binnen hun eigen lessen.