Mentimeter voor dummies
Mentimeter voor dummies
De docenten van het Practoraat Mediawijsheid doen praktijkgericht onderzoek om nieuwe ideeën uit te proberen en kennis op te doen om de onderwijspraktijk te verbeteren. Cora van het Hout- en Meubileringscollege heeft onderzocht hoe je collega’s mee kunt krijgen in het inzetten van de edutool Mentimeter. Om collega’s wegwijs te maken met de tool heeft ze een online mini-college gegeven, waarin onder andere over Mentimeter werd gesproken. Daarnaast heeft ze een handleiding Mentimeter voor dummies geschreven en twee video’s opgenomen. Door de collega’s stap voor stap mee te nemen in het werken met de tool, probeert Cora collega’s te enthousiasmeren om ook met Mentimeter aan de slag te gaan.
Wat was de aanleiding van je onderzoek?
Aanleiding om mee te doen met het Practoraat Mediawijsheid was het krijgen van de tijd om eens goed bezig te zijn met digitale edutools en het leren maken van instructiefilmpjes.
In welke context vond je onderzoek plaats (les, klas, team, school breed)?
Binnen het team meubelmaken was en is er behoefte aan instructiefilmpjes over complexe handelingen die geleerd moeten worden door derde klas bol4. Ook was er behoefte binnen het instructeursteam om te leren hoe online lessen gegeven kunnen worden in teams. Daar heb ik een handleiding voor dummies in word voor gemaakt.
Het hele team meubelmaken zocht naar edutools om de lessen interactiever te maken. Ik gaf een workshop over Mentimeter wat erg in de smaak viel. Ik maakte daar een handleiding voor dummies voor. Dat werd door mijn collega’s erg op prijs gesteld en verlaagde de drempel om ermee te gaan werken. Ik besloot om daar mijn eerste twee instructiefilmpjes ook over te maken.
Wat wilde je te weten komen?
Hoe werkt mentimeter en screencast-o-matic. Hoe waardevol zijn de instructiefilmpjes voor studenten?
Wat wilde je opleveren?
Ik wilde drie instructiefilmpjes opnemen voor studenten. Dit is echter niet gelukt. Wel voor docenten: een handleiding voor dummies en 2 instructiefilmpjes voor mentimeter.
Hoe heb je je onderzoek aangepakt (informatie vinden, experts bevragen etc.)?
Ik heb me verdiept in mentimeter en screencast-o-matic. Ook heb ik informatie gevraagd en gekregen van collega’s van het Practoraat Mediawijsheid. Verder heb ik veel informatie gezocht op internet, ontdekt dat er veel staat over hoe je mentimeter kunt toepassen en wat de mogelijkheden zijn. Minder is te vinden over hoe je dat dan voor mekaar moet krijgen. Ik heb erg veel moeite om te snappen hoe zoiets nou werkt, daarom ik zelf veel baat bij een handleiding voor dummies.
Waar liep je tegenaan?
Ik liep vooral tegen het feit aan dat ik het erg ongemakkelijk vond om te dealen met eigen hoofd en stem. Nog nooit heb ik zo veel last van uitstelgedrag gehad als tijdens dit onderzoek. Voelde me net een student. Ik had achteraf meer steun moeten vragen aan andere mediawijsheidcollega’s. Ook fysiek samenzijn zou me een duwtje in de rug hebben gegeven. Ik werd veel gevraagd door andere collega’s om ze te helpen en gaf daar dan voorrang aan.
Wat gaf je energie?
Toen ik eindelijk doorkreeg hoe ik moest editen en de deadline die op me afkwam, ik moest wel. De steun van onze onderwijskundige was heel erg prettig.
Wat hebben andere docenten aan je onderzoek?
Binnen mijn eigen school hebben juist docenten veel aan me gehad, omdat ik ze op weg heb geholpen met veel basiskennis over educatieve tools zoals B3net, learnbeat, online lessen in teams en mentimeter. Volgend jaar word ik daarom i-coach en ga ik hiermee door. Ik ga ook verder met instructiefilmpjes maken en editen.
Docenten van andere scholen kunnen met behulp van de instructievideo’s en de handleiding voor dummies zelf ook aan de slag met mentimeter.