Het begint bij de docent
“De docent staat bij mij centraal, vooral de complexiteit van de dagelijkse praktijk. Je wilt door onderwijsontwikkeling een blijvend effect voor de studenten. Dan moet je vooral inzetten op een vorm van moderne professionaliteit die door de docent gedeeld en herkend wordt en die van belang is voor blijvende ontwikkeling. Gezamenlijk teamleren van, door en in de complexe, schoolse praktijk staat bij ons centraal. Uit onderzoek is immers gebleken, dat docenten bij voorkeur informeel en al werkende weg vaak het meest leren. Het practoraat is een plek waar je ervaringen deelt, waar je je als docent verder ontwikkelt door je leervragen op tafel te leggen. Mijn meer wetenschappelijke invalshoek is daarbij als het gebruik van zijwieltjes. Mbo-docenten zijn met nadruk praktijkdocenten die worstelen met vragen uit die complexe praktijk.
Daarnaast is bewustwording belangrijk. De professionele opvattingen van docenten zijn de belangrijkste aangrijpingspunten voor ontwikkeling en verandering. Bij de docenten begint het gewenste domino-effect als we mediawijze studenten willen opleiden. Zonder mediawijze docenten, een passende didactiek en een eigentijds curriculum hebben we geen goede start. Neem als voorbeeld digitale geletterdheid, de paraplu waar mediawijsheid onder valt met ict-vaardigheden en informatievaardigheden. Deze concepten vertonen in de praktijk een enorme overlap. Dat maakt het ontwikkelen en beoordelen niet er niet eenvoudiger op. Digitale geletterdheid is in belangrijke mate weer complementair aan bijvoorbeeld probleemoplossingsvaardigheden en communicatieve vaardigheden.
Docenten moeten mediawijsheid dus verbinden met 21ste eeuwse vaardigheden die de student nodig heeft. Dat kan door mediawijsheid handen en voeten te geven in concrete handelingscontexten die passen bij het beroep en die ook herkenbaar zijn vanuit de leerwereld van de student. Die inzichten verwerken we in de lesbrieven en naar lesmateriaal. Deze producten delen we via de website www.mbomediawijs.nl. En natuurlijk hopen we op feedback van docenten in Nederland waardoor we het materiaal weer kunnen verbeteren. Een belangrijke stap met betrekking tot het lesbriefformat hebben wij bijvoorbeeld inmiddels al gezet.”
Investeren in onderwijs
“Goed dat de gemeente Amsterdam hier oog voor heeft”, vindt Paulo. Het practoraat is mede tot stand gekomen dankzij een projectsubsidie vanuit de Amsterdamse MBO-Agenda en is een samenwerking van Mediacollege Amsterdam, HMC mbo vakschool voor hout, meubel en interieur en College West van het ROC van Amsterdam. “Als je onderwijsontwikkeling wilt verduurzamen, dan is zo’n extra investering hard nodig. Het onderwijs kan dat niet allemaal zelf financieren. Daarvoor ontbreken vaak de middelen en de lange adem.”
Onderscheidend
“Ik denk dat de wereld van het onderwijs steeds meer over ontwikkelcapaciteit zal gaan”, vervolgt Paulo. “Toekomstige werkgevers hechten steeds minder aan diploma’s; ze willen zien waar een nieuwe medewerker zich in onderscheidt, welke vaardigheden hij beheerst, hoe hij omgaat met verandering. Een portfolio kan daarbij helpen. Er is nog te veel focus op algemene vakken zoals rekenen en taal Veel van onze studenten beheersen de Nederlandse taal niet optimaal. Dan heb je een probleem, want het gaat er ook om dat je elkaar op de werkvloer en in het publieke debat verstaat en daarbij moderne technologie effectief in kunt zetten. Er valt ontzettend veel onder mediawijsheid, maar eigenlijk heb je het gewoon over goede communicatie waarbij je alle voorhanden, online en offline middelen effectief en zinvol inzet, zowel in economisch als in sociaal opzicht. En dat is wat we onze studenten willen meegeven. Daar hebben ze wat aan in bij het creëren van hun eigen toekomst.”
www.mbomediawijs.nl