JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Straatintimidatie

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit van Rotterdam blijkt dat maar liefst 94% van de ondervraagden last heeft van straatintimidatie. Wat valt er precies onder, is het strafbaar en kan een tool of applicatie de oplossing bieden? Studenten zoomen in op het onderwerp en worden bewust van de ernst van het onderwerp door berichten op sociale media te analyseren.

Straatintimidatie
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Beamer | Laptop
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB | Nederlands

Competentie

De student beseft dat de gemedialiseerde samenleving vraagt om nieuwe mediavaardigheden.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Straatintimidatie

Lesdoelen

De student kan na afloop van de les uitleggen wat de invloed kan zijn van sociale media op maatschappelijk problemen.

Te leveren producten

Moodboard

Beginsituatie

Studenten volgen verschillende accounts op sociale media, maar zijn zich er niet van bewust dat er verschillende doelen zijn waarvoor je sociale media kan inzetten.

Vooruitkijken - 20 min

Afhankelijk van de samenstelling van de groep, kan de les op meerdere manieren worden gestart.

Je loopt op straat. Een groep mannen staren je aan. Je negeert het, en loopt iets sneller door. Eén van de mannen roept dat je er leuk uit ziet. Je reageert nog steeds niet. Dan slaat de stemming om: ‘blijf maar lopen kech, je bent toch lelijk’.

Straatintimidatie komt dagelijks voor. Uit een onderzoek dat is afgenomen in Rotterdam blijkt dat 94% van de ondervraagden wel eens te maken heeft gehad met seksuele straatintimidatie (Erasmus Universiteit Rotterdam, 2017).

Vraag aan de klas: is straatintimidatie strafbaar? Deze vraag kan via een educatieve tool gesteld worden, bijvoorbeeld Mentimeter. Het voordeel van een digitale tool is dat studenten anoniem kunnen meepraten over een onderwerp dat misschien gevoelig ligt.

In Rotterdam en Amsterdam is straatintimidatie strafbaar. Dit is niet landelijk afgesproken, maar in deze twee steden is het wel aan de orde. Zender AT5 maakt in 2018 een video over de verschillen tussen de steden.

Vraag aan de klas: is het herkenbaar? Wie heeft zelf wel eens straatintimidatie ervaren?

Laat de studenten opzoeken wat de straf is in Rotterdam en Amsterdam wanneer iemand strafbaar wordt bevonden aan straatintimidatie.

Extra informatie:

  • Rotterdam doet veel meer tegen straatintimidatie dan Amsterdam (AT5, 2018)
  • Proefproces: twee mannen voor de rechter voor straatintimidatie (AD, 2018)
  • Tssss… Waarom niet ook in Nederland straatintimidatie hard aanpakken (Telegraaf, 2019)

Wat kan je er aan doen wanneer je het meemaakt? Laat de studenten eerst opschrijven welke mogelijkheden zij voor zich zien. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden in de edutool Padlet door daar een online bord aan te maken waar iedereen gezamenlijk op kan werken.

De gemeente Rotterdam werkt met de StopApp: een applicatie waarin je direct een anoniem kan melden dat je slachtoffer bent van straatintimidatie. De gemeente kan op deze manier in kaart brengen hoe vaak het gebeurt en op welke plekken het vaker voorkomt. Bekijk de website stoppikpraat.nl en bespreek klassikaal wat de mogelijkheden zijn van de app. Zouden de studenten de app gebruiken?

Een ander manier om straatintimidatie in kaart te brengen, is volgens de methode van Cat Calls die op sociale media te vinden zijn. Cat Calling is gestart in de Amerika, maar inmiddels ook in Nederland groot. Bekijk klassikaal het account van Cat Calls Amsterdam (@catcallsofams).

Laat de studenten individueel een foto of video uitzoeken van het account dat de meeste indruk maakt. De studenten leggen via Padlet uit waarom deze post indruk maakt. Eventueel kunnen ook andere accounts onder de loep worden genomen, denk bijvoorbeeld aan: @catcallsnyc, @catcallsofldn of @catcallsofgrunn.

Extra: aflevering 9 van ‘Damn, Honey’ de podcast kan een ondersteuning zijn in deze les, de oprichtster Ambrien van het Instagram-account wordt hierin geïnterviewd. Het interview in OneWorld (oktober, 2019) of de publicatie van RTL Nieuws (november 2019)  zijn ook waardevolle toevoegingen.

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Maak een moodboard over straatintimidatie door de beelden te gebruiken van de genoemde Instagram-accounts. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan op de website Go Moodboard.

De foto’s met gekleurde stoepkrijt zorgen ervoor dat een ernstig onderwerp wel in beeld kan worden gebracht, maar niet meteen heel choquerend is. Hoe zou jij het onderwerp in beeld brengen?

Andere opties van de opdracht:

  • De studenten mogen geen beelden gebruiken van de Cat Calling accounts, maar denken na over een alternatief waarbij de ernst van de situatie wel besproken wordt.
  • Jouw moodboard wordt gepresenteerd bij Nederlandse gemeenten om ervoor te zorgen dat ook zij de regels rondom straatintimidatie aanscherpen. Wat zou jij laten zien? En welke argumenten worden daarmee ondersteund?

Opdracht vereenvoudigd

Bespreek de Padlet die eerder is gemaakt met alle foto’s die zijn uitgezocht van het account @catcallingofams.

Laat de studenten de foto’s bekijken die zijn gekozen en laat ze met elkaar in discussie gaan. Waarom viel die foto jou op? Andere vragen die gesteld kunnen worden:

  • Waarom zouden de makers gebruik maken van gekleurde stoepkrijt?
  • Op de foto lees je vaak de hashtag #stopstraatintimidatie of #stopstreetharassment. Zoek de hashtags op, hoe groot is het bereik van deze hashtags?
  • Welke tips heb jij voor Ambrien, de oprichter van het Amsterdamse account? Zou jij aanraden om via andere sociale media aandacht te vragen voor dit probleem. Voor welk platform zou je kiezen en waarom?

Verdiepingsopdracht

Jouw moodboard gaat over intimidatie op de werkvloer. Heb je zelf vanuit stage wel eens iets meegemaakt of andere studenten gehoord over een vervelende situatie? Hoe kan je jouw stagebedrijf duidelijk maken dat het een serieus onderwerp is? Laat je inspireren door de Cat Calling accounts.

 

Terugkijken - 10 min

Laat de studenten de gemaakte moodboard presenteren en reageren op elkaar. Bespreek in hoeverre de StopApp en de Instagram-accounts helpen tegen dit probleem.

De gemaakte moodboards kunnen ook worden opgehangen in een openbare ruimte in de school waarbij uitleg wordt gegeven over het project.

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie