JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Presentatievaardigheden verbeteren met technologie | Les 1

De studenten leren met behulp van technologie leren stap voor stap hun presentatie- vaardigheden te verbeteren

Presentatievaardigheden verbeteren met technologie | Les 1
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Eigen device / laptop met video-optie / presentatie recordingsoftware
In te zetten bij:
Presentaties ter voorbereiding op het examen

Competentie

  • Apparaten en software bedienen
  • Gebruik
  • Toepassingen exploreren
Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Presentatievaardigheden oefenen en verbeteren met technologie.

Lesdoelen

Studenten a) begrijpen waaraan een goede presentatie voldoet, b) begrijpen hoe zij de feedback van peers kunnen toepassen voor het verbeteren van toekomstige presentaties, c) geven een presentatie met zelfvertrouwen en overtuiging. Dit doen studenten door:

  1. Effectieve communicatie: het toepassen van technieken zoals oogcontact maken, duidelijk articuleren, en gebruik van lichaamstaal om een boodschap krachtig over te brengen.
  2. Structuur en inhoud: het logisch opbouwen van een presentatie met een pakkende opening, kernboodschap en een overtuigende afsluiting.
  3. Zelfreflectie en verbetering: het identificeren van verbeterpunten aan de hand van peerfeedback en persoonlijke evaluatie.

Te leveren producten

Optioneel: een video van hun presentatie en de gekregen peerfeedback. Een reflectieverslag met hun ervaringen m.b.t. presentatievaardigheden.

Beginsituatie

Presentatievaardigheden zijn van belang als toekomstig beroepsprofessional. Niet altijd is er ruimte voor feedback op het gebied van presentatievaardigheden. Deze lessen zijn bedoeld om studenten met meer zelfvertrouwen te laten presenteren en hen handvaten mee te geven voor het geven van een goede presentatie.

Deze lessenreeks bestaat uit twee lessen. De eerste les behandelt vooral de manier waarop je een goede presentatie kan geven en de tweede les is een evaluatie-, feedback- en reflectiemoment. Tussen les 1 en 2 zullen de studenten thuis een presentatie oefenen en deze m.b.v. video vastleggen. Deze video zullen zij in les 2 gebruiken om samen met een peer op te reflecteren en feedback te ontvangen.

Vooruitkijken - 25 min

Introductie (5 minuten)

  • Doel: begrijpen waarom presentatievaardigheden belangrijk zijn.
  • Werkvorm: korte discussie.

Stel de volgende vragen:

  • Wat maakt een presentatie memorabel
  • Waarom is het belangrijk om goede presentatievaardigheden te hebben voor jouw studie of toekomstige carrière?
  • Wat zijn je grootste angsten of uitdagingen bij het presenteren?
  • Noteer kernantwoorden op een bord/scherm.

Benadruk het belang van professionele presentaties in het beroepenveld. Lesoverzicht: geef aan dat de les zich richt op praktische tips en oefeningen.

Kenmerken van een goede presentatie (10 minuten)

  • Doel: inzicht krijgen in de basisprincipes.
  • Werkvorm: minilezing met interactieve momenten. Onderwerpen:
    · Structuur: introductie, kern, conclusie.
    · Visuele hulpmiddelen: overzichtelijk en niet overladen.
    · Spreekvaardigheid: toon, volume, tempo en stopwoorden.
    · Lichaamstaal: open houding, oogcontact, en handgebaren.
  • Interactief moment:
    · Laat één of meerdere van onderstaande video’s zien.
    · Bespreek met de groep: “Wat valt op aan de presentaties?”

Voorbeelden
Hier zijn enkele video- en slidevoorbeelden die zowel goede als slechte presentaties illustreren. Deze voorbeelden kun je als docent gebruiken voor discussies in de klas en als leermiddelen om professionele presentatievaardigheden te verbeteren:

  • Goede presentatie versus slechte presentatietechnieken. Deze video toont het contrast tussen slechte en effectieve presentatietechnieken, met de nadruk op veelvoorkomende problemen zoals overmatig vertrouwen op dia’s, gebrek aan betrokkenheid en monotoon informatie aanbieden. Ook benadrukt de video hoe kleine verbeteringen in duidelijkheid, enthousiasme en interactie met het publiek een aanzienlijk verschil kunnen maken. Bekijk de video
  • Voorbeelden van goede en slechte presentaties. Dit voorbeeld is een eenvoudige en boeiende video die afwisselt tussen slechte en goede voorbeelden van presenteren. Het bevat tips om rommelige dia’s te vermijden, lichaamstaal te verbeteren en de interesse van het publiek vast te houden. Bekijk de video
  • The good, the bad & the ugly van presentaties. Deze video onderzoekt op humoristische wijze de do’s en don’ts van professionele presentaties, en biedt praktische tips om valkuilen te vermijden en een connectie met het publiek te creëren. Bekijk de video

Uitvoering - 30 min

Activerende oefening: minipresentaties
Dit is het ‘stappenplan presentatievaardigheden die de docent met de klas deelt en eerst bespreekt. Studenten kunnen het stappenplan gebruiken als een checklist

  • Peeroefening: elke student geeft een presentatie van 1-2 minuten over een onderwerp naar keuze terwijl hun peer lichaamstaal, stemgebruik, betrokkenheid en timing observeert en daarover constructieve feedback geeft.
  • Doel: leren een heldere structuur te maken.
  • Werkvorm: duo-opdracht.
    1. Studenten kiezen een onderwerp (bijvoorbeeld “gangster rap” of “technologische innovaties”).
    2. In duo’s bedenken ze een korte presentatie (1-2 minuten) met een duidelijke intro, kern en conclusie.
    3. Eén student presenteert, de ander geeft feedback aan de hand van het stappenplan presentatievaardigheden:
      · Is de structuur duidelijk?
      · Wordt het onderwerp helder uitgelegd?
      · Zijn de visuele hulpmiddelen goed ontworpen?
      · Is er een pakkende afsluiting?

Huiswerk

  • Laat studenten zichzelf 2x filmen terwijl ze presenteren tijdens een oefensessie thuis en tijdenseen eindpresentatie.
  • Als ze thuis opnemen kunnen gebruik ze maken van hun eigen telefoon/laptop met software of de volgende presentatie recordingsoftware:
    https://screenapp.io/features/presentation-recorder
    https://www.veed.io/tools/presentation-recorder
  • Technische aandachtspunten filmen:
    1. Camera-opstelling: zet de camera op ooghoogte om een natuurlijk perspectief te krijgen. Gebruik een statief of stabiele ondergrond. Kijk in de lens (niet naar het scherm), zodat je echt oogcontact maakt met de kijker. De docent geeft aan of de video horizontaal (liggend) of verticaal (staand) gefilmd moet worden.
    2. Beeldkwaliteit: gebruik bij voorkeur een HD- of 4K-camera (ook mogelijk op smartphone). Gebruik de achtercamera van je smartphone in plaats van de selfiecamera voor betere kwaliteit.
    3. Kader / Framing: zorg voor een goede kadrering: hoofd en schouders zichtbaar, niet te veel ruimte boven het hoofd. Houd jezelf in het midden of gebruik de regel van derden voor een professionelere look. Kies een neutrale of opgeruimde achtergrond zonder afleiding.
    4. Licht: zorg dat je gezicht goed verlicht is (liefst met daglicht bijvoorbeeld een raam van voren of een softbox/ringlicht). Vermijd tegenlicht (zoals een raam achter je), dit maakt je silhouet donker.
    5. Geluid: gebruik een externe microfoon als dat kan. Vermijd opname met alleen de ingebouwde microfoon van je laptop of telefoon. Film in een stille ruimte. Zet ramen dicht, vermijd airco of andere achtergrondgeluiden.
  • Student beoordeelt zichzelf tijdens de oefensessie aan de hand van de video-opname en het beoordelingsformulier presentatievaardigheden.
  • Als ze tijdens de eindpresentatie opnemen doen ze dit met hun eigen telefoon of laten een medestudent filmen.
  • Bij beide keren moeten ze de opname van hun eigen presentatie van feedback voorzien aan de hand van de hand-out met het stappenplan en het beoordelingsformulier.

Terugkijken - 5 min

In de eerstvolgende les na de eindpresentaties gaan ze met een medestudent de filmpjes bekijken. Zien zij vorderingen, en kansen voor verbetering?

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie