JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Podcast luisteren over innovaties

In deze les leren studenten over een innovatie (in hun vakgebied) door het luisteren naar een podcast en te reflecteren op de inhoud daarvan, middels verwerkings- en reflectievragen.

Podcast luisteren over innovaties
Tijdsduur:
90 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Podcast over innovatie (opgedeeld in korte segmenten | (Online) lesformulieren met vragen
In te zetten bij:
Mediawijsheid | ICT | Burgerschap

Competentie

  • Media doorgronden.
  • Informatie vinden.
  • Discussiëren over media.
Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Innovaties.

Lesdoelen

  • Studenten leren gericht te luisteren naar (delen van) een podcast;
  • Studenten reflecteren op specifieke onderwerpen;
  • Studenten ontwikkelen een dieper begrip van innovatie door focusvragen en discussies;
  • Studenten oefenen met kritisch denken door het analyseren van informatie in beheersbare fragmenten. 

Te leveren producten

Ingevulde (online) vragenformulieren over de podcast.

Beginsituatie

Studenten zijn bekend met podcasts en gebruiken in deze les een podcast over innovatie om nieuwe kennis tot zich te nemen, te begrijpen en te oefenen met kritisch denken door de informatie in kortere fragmenten te analyseren. Ze hebben nog niet eerder op deze manier naar een podcast geluisterd.

Opmerking: Zorg dat alle materialen, inclusief de opgedeelde podcastfragmenten en de gerichte vragenformulieren, vooraf beschikbaar en toegankelijk zijn. Pas de duur van de fragmenten en discussietijden aan op basis van de inhoud van de podcast en de dynamiek van de klas. 

Vooruitkijken - 20 min

Begin de les met het (her)introduceren van de lesdoelen en het belang van de les, met nadruk op het opdelen van de podcast in kortere fragmenten, voor beter begrip. Leg de studenten uit dat jullie naar een podcast over een innovatie gaan luisteren en dat ze hierbij (online) vragenformulieren gaan invullen op verschillende momenten, om vooruit te kijken naar de podcast inhoud, deze beter te begrijpen en er vervolgens op te reflecteren.

Vooronderzoek (10 minuten)

Studenten doen een korte researchopdracht naar het bedrijf wat te gast is in de podcast. Ze kunnen hiervoor het eerste (online) vragenformulier gebruiken, maar moedig ze vooral aan om zelf specifieke informatie te zoeken die relevant kan zijn voor de fragmenten van de podcast. 

Als studenten het formulier hebben ingevuld en hun research gedaan hebben, kunnen jullie starten met het eerste fragment.

Uitvoering - 60 min

Opdracht 1 (30 minuten)

Deel van tevoren de podcast op in kortere fragmenten van ongeveer vijf tot tien minuten, met elk een specifiek onderwerp of thema. Na elk korte fragment pauzeer je de podcast en geef je studenten vijf minuten de gelegenheid om de gerichte vragen in het (online) vragenformulier te beantwoorden. Deze vragen zijn nauw verbonden met het zojuist beluisterde fragment en zijn gemaakt om de aandacht van de studenten op specifieke onderdelen te richten en hen te helpen hun begrip van de innovatie te verdiepen.

Opdracht 2 (15 minuten)

Na het beluisteren en beantwoorden van de vragen van elk fragment, organiseer je een korte discussie over dat specifieke onderdeel. Dit moedigt onmiddellijke reflectie aan en helpt studenten om de informatie te verwerken voordat ze verder gaan. 

Opdracht 3 (15 minuten)

Gebruik de formulieren voor een einddiscussie waarbij studenten reflecteren op de podcast als geheel en de verbanden tussen de verschillende fragmenten bespreken. Dit is ook het moment om de relevantie van de media-innovatie voor de studenten te bespreken. 

Terugkijken - 10 min

Afsluiting (5 minuten)

Vraag aan de klas om de belangrijkste punten van de podcast samen te vatten en hoe ze het vonden om via een podcast over een innovatie te leren. Vonden ze het een fijne manier om informatie te verwerken? Waarom wel/niet?

Bespreek klassikaal hoe deze aanpak van gefocuste luister- en reflectiesessies in andere situaties kan worden toegepast. 

Evaluatie (5 minuten)

Gebruik het korte (online) evaluatieformulier voor feedback op deze lesaanpak. 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie