JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kunstmatige intelligentie

De term ‘kunstmatige intelligentie’ klinkt ingewikkeld en waarschijnlijk voor veel studenten als ongrijpbaar. Toch is het al op meerdere manieren een onderdeel van ons leven. In deze les leren de studenten welke toepassingen mogelijk zijn en hoe het staat met kunstmatige intelligentie in hun eigen branche.

Kunstmatige intelligentie
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Device per student
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB | Nederlands

Competentie

Media doorgronden.

Toepassingen exploreren.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Kunstmatige intelligentie.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen wat kunstmatige intelligentie is;
  • De student kan voor- en nadelen benoemen van kunstmatige intelligentie.

Te leveren producten

Een video.

Beginsituatie

Studenten maken gebruik van Siri, maar hebben ondanks het gebruik niet verder nagedacht over wat kunstmatige intelligentie precies is en op welke manier het al aanwezig is in hun leven.

Vooruitkijken - 20 min

Bekijk met de studenten de video van Nike. Waar denken de studenten aan na het zien van deze video? Zouden ze dit ook willen? Waarom wel/niet?

Lees met de studenten het artikel ‘Siri, neem je het even over?’ van mediawijzer.net. Stel daarna vragen over de video. Dit kan je doen met de edutool Mentimeter of Padlet:

  • Wat is kunstmatige intelligentie precies?
  • Welk nadeel wordt benoemd in het artikel?
  • Wat is een voorbeeld van kunstmatige intelligentie in jouw leven?

Amber Case, schrijfster van ‘Calm technology’ stelt: “We need to have smarter people, not smarter technology”. Heb je echt een slimme koelkast nodig die aangeeft dat je bananen niet meer goed zijn? Dat kun je zelf toch ook best zien? En wat als je geen toegang meer hebt tot je koelkast, omdat je de laatste virusupdate niet gedownload hebt, of je te veel calorieën hebt gegeten? Technologie is ontwikkeld voor machines en niet zozeer voor mensen. Mensen zouden voorop moeten staan bij het ontwikkelen van technologie.

Bekijk een video van Amber Case. Na de video kun je vragen: welke nadelen ziet Amber bij kunstmatige intelligentie?

Ben Hammersly (journalist en internet-technologist bij onder andere The Times, BBC en Wired) waarschuwt voor die snelheid van de ontwikkelingen. Mensen houden niet van veranderingen, en de tech-ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Volgens hem wordt de huidige politieke onrust mede veroorzaakt door de angst voor het tempo van technologische ontwikkelingen, en de impact die dat heeft op het dagelijks leven.

Tip: maak een koppeling met de serie Black Mirror op Netflix.

Vraag aan de studenten: kunnen jullie een voorbeeld geven van politieke onrust in Nederland? Wat heeft technologie daarmee te maken?

Uitvoering - 30 min

De studenten gaan voor een bedrijf naar keuze een video opleveren. In deze video laten ze zien hoe het bedrijf kunstmatige intelligentie kan inzetten op bepaalde services te verbeteren. De opdracht wordt in groepsverband uitgevoerd.

Eisen:
  • De video duurt maximaal drie minuten;
  • Let op strakke montage; je wil met deze video anderen overhalen om kunstmatige intelligentie in te zetten;
  • Werk eerst je idee uit en ga aan de slag met een Call Sheet;

De studenten presenteren hun video tijdens de volgende les. Grappig uitstapje: NRC: Dit gebeurde er toen Young Thug niet kwam opdagen bij zijn eigen videoclip.


Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

De studenten kiezen een bedrijf dat hen interesseert. Het zou extra mooi zijn wanneer de werkzaamheden van het bedrijf overeenkomen met de studie die ze volgen. Vervolgens gaan ze naar de website van het bedrijf en zoeken ze uit wat ze doen. Welke diensten of producten leveren ze? Denken de studenten dat het bedrijf kunstmatige intelligentie inzet? Laat de studenten contact opnemen met het bedrijf om het te vragen en erachter te komen hoe zij dat inzetten.

In deze les stellen ze een bericht/mail op richting het bedrijf met behulp van de docent. Het antwoord dat ze krijgen, delen ze op Padlet.


Verdiepingsopdracht

Laat de studenten de gemaakte video presenteren bij het bedrijf waar ze de video over hebben gemaakt of contact zoeken om hun concept uit te leggen. De reactie hierop moeten ze meenemen in de presentatie.


 

Terugkijken - 10 min

De studenten tonen hun gemaakte video en/of de reactie die ze hebben gekregen vanuit het bedrijfsleven. De docent zorgt voor een overzicht van alle mogelijkheden die momenteel al worden toegepast op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie