JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Kunstmatige intelligentie

De term kunstmatige intelligentie klinkt ingewikkeld en waarschijnlijk voor veel studenten als ongrijpbaar. Toch is het al op meerdere manieren een onderdeel van ons leven. In deze les leren studenten welke toepassingen mogelijk zijn en hoe het staat met kunstmatige intelligentie in de eigen branche.

Kunstmatige intelligentie
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Beamer | Laptop
In te zetten bij:
Burgerschap | SLB | Nederlands

Competentie

De student herkent wanneer mediaboodschappen vooroordelen, rolpatronen en ideologieën bevestigen en versterken.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Kunstmatige intelligentie wordt door sommigen omarmt maar door andere weer verafschuwt. Volgens journalist Maaike Gulden was het verschil tussen een utopia en distopia nog nooit zo klein.

Lesdoelen

  • Studenten kunnen uitleggen wat kunstmatige intelligentie is
  • Studenten kunnen zowel voordelen als nadelen benoemen van kunstmatige intelligentie

Te leveren producten

Video

Beginsituatie

Studenten maken gebruik van Siri, maar hebben ondanks het gebruik niet verder nagedacht over wat kunstmatige intelligentie precies is en op welke manier het al aanwezig is in hun leven.

Vooruitkijken - 20 min

We kijken de video van Nike. Waar denken jullie aan na het zien van deze video? Zou je dit ook willen? Waarom wel/niet?

We lezen het artikel ‘Siri, neem je het even over?’ van mediawijzer.net. Stel daarna vragen aan de studenten over de video. Dit kan je doen met de edutool Mentimeter of Padlet:

Wat is kunstmatige intelligentie precies?
Welk nadeel wordt benoemd in het artikel?
Wat is een voorbeeld van kunstmatige intelligentie in jouw leven?

Amber Case, schrijfster van ‘Calm technology’ stelt: “We need to have smarter people, not smarter technology”. Heb je echt een slimme koelkast nodig die aangeeft dat je bananen niet meer goed zijn? Dat kun je zelf toch ook best zien? En wat als je geen toegang meer hebt tot je koelkast, omdat je de laatste virusupdate niet gedownload hebt, of je te veel calorieën hebt gegeten? Technologie is ontwikkeld voor machines en niet zozeer voor mensen. Mensen zouden voorop moeten staan bij het ontwikkelen van technologie.

We kijken naar een video van Amber Case. Na de video: welke nadelen ziet Amber bij kunstmatige intelligentie?

Ben Hammersly (journalist en internet-technologist bij onder andere The Times, BBC en Wired) waarschuwt voor die snelheid van de ontwikkelingen. Mensen houden niet van veranderingen, en de tech-ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Volgens hem wordt de huidige politieke onrust mede veroorzaakt door de angst voor het tempo van technologische ontwikkelingen, en de impact die dat heeft op het dagelijks leven.

Tip: maak een koppeling maken met serie Black Mirror op Netflix

Vraag aan de klas: kunnen jullie een voorbeeld geven van politieke onrust in Nederland? Wat heeft technologie daarmee te maken?

Uitvoering - 30 min

Basisopdracht

Jullie gaan voor een bedrijf naar keuze een video opleveren. In deze video laten jullie zien hoe het bedrijf kunstmatige intelligentie kan inzetten op bepaalde services te verbeteren. De opdracht wordt in groepsverband uitgevoerd.

Eisen:

  • De video is maximaal drie minuten;
  • Let op strakke montage; je wil met deze video anderen overhalen om kunstmatige intelligentie in te zetten;
  • Werk eerst je idee uit en ga aan de slag met een Call Sheet;

Jullie presenteren jullie video in de volgende les. Grappig uitstapje: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/17/kijken-dit-gebeurde-er-toen-young-thug-niet-kwam-opdagen-bij-zijn-eigen-videoclip-a1541642


Opdracht vereenvoudigd – Extra uitleg

Kies een bedrijf uit dat jou interesseert. Het zou extra mooi zijn wanneer de werkzaamheden van het bedrijf overeenkomen met de studie die je nu volgt. Ga vervolgens naar de website van het bedrijf en zoek uit wat ze alleen doen. Welke diensten of producten leveren ze? Denk jij dat ze kunstmatige intelligentie inzetten? Zoek contact met het bedrijf om het uit te vragen en erachter te komen hoe zij dat inzetten.

Deze les stel je een bericht/mail op richting het bedrijf met behulp van je docent. Het antwoord dat je krijgt, deel je op Padlet.


Verdiepingsopdracht

Laat de studenten de gemaakte video presenteren bij het bedrijf waar ze de video over hebben gemaakt of contact zoeken om hun concept uit te leggen. De reactie hierop moeten ze meenemen in de presentatie.

Terugkijken - 10 min

De studenten tonen hun gemaakte video en/of de reactie die ze hebben gekregen vanuit het bedrijfsleven. De docent zorgt voor een overzicht van alle mogelijkheden die momenteel al worden toegepast op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie