JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Invloed massamedia

Wat is de beïnvloeding van massa- en sociale media in het dagelijks leven?

Invloed massamedia
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de lessen
In te zetten bij:
Burgerschap / mediawijsheid

Competentie

Begrip: Beseft dat het format van een mediaboodschap de inhoud die wordt overgedragen bepaalt. Het journaal belicht een thema anders dan een entertainmentprogramma; een krant anders dan een nieuws-app.

Thema

Nieuws en informatie verwerken

Lesdoelen

De student weet welke trucjes de media toepast om mensen te beïnvloeden en te overtuigen en dat ze niet alleen beïnvloedt wordt door massamedia maar ook door sociale media.

Te leveren producten

nvt

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 25 min

Media proberen vaak mensen te overtuigen of emoties op te wekken. Ze gebruiken verschillende manieren om een boodschap over te brengen. Bijvoorbeeld door het gebruik van humor, taalgebruik, muziek, inspelen op de gevoelens, sympathie op te wekken of door deskundigen aan het woord te laten. Bekijk klassikaal de volgende fragmenten en noteer op welke manier deze filmpjes jouw aandacht probeert te trekken.

Noteer bij elk filmpje:

  • Wat voor gevoel krijg je bij het kijken naar dit filmpje?
  • Wat is de boodschap van dit filmpje?
  • Welke trucjes passen de makers toe?
  • Word je door de media beïnvloedt?

Video 1

Video 2

Video 3

 

Bedrijven denken goed na over hun reclame want je krijgt op een dag veel te zien. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat jouw product niet na 5 minuten al weer vergeten is. Daar zijn belangrijke strategieën voor.

  1. Wederkerigheid: ik geef je wat en dan doe je daar wat voor terug. Verzendkosten gratis. Bij de eerste bestelling korting of korting wanneer je weer terugkomt. Geef iets inhoudelijks cadeau: uitnodiging tot een vipevent, gratis E-book, iets waardoor de doelgroep zich persoonlijk benaderd voelt.
  2. Sympathie: als je een kapper zoekt is het heel normaal om eerst aan vriendinnen te vragen of zij een goede kapper kennen. Goede reviews zorgen voor een betere verkoop. Dit werkt nog beter wanneer de review is gegeven door iemand die gelijk is aan jou. Iemand van 80 die een telefoon aanprijst neem jij niet zo serieus maar je klasgenoot wel.
  3. Autoriteit: mensen luisteren graag naar experts. Je volgt eerder het advies van een blogger die alle soorten paprikachips heeft geprobeerd dan van de vakkenvuller in de supermarkt.
  4. Groepsdenken: al iedereen naar die nieuwe club gaat dan raak jij ook wel geïnteresseerd. Kijk maar eens op de terugweg aandachtig naar de mensen op straat. Zie je een bepaalde modetrend terug?
  5. Schaarste: en omdat veel mensen vaak hetzelfde willen worden producten aantrekkelijker wanneer ze schaars zijn. Wanneer het zogenaamde collectors items zijn.

Uitvoering - 25 min

Opdracht 1

Ook op websites gebruikt men allerlei manieren om de bezoeker te beïnvloeden. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van bol.com of Zalando, typ een bepaalde zoekopdracht in, bijvoorbeeld een nieuw boek of een nieuw paar schoenen. Hoe probeert de website je te overtuigen om het product te kopen? Lukt dat?

Schrijf de bevindingen op en bespreek ze klassikaal na.

 

Opdracht 2

Je wordt niet alleen beïnvloedt door massamedia zoals tv, kranten en tijdschriften maar ook door sociale media zoals Facebook en Twitter. Oftewel door je eigen vrienden. Klassendiscussie: Welke updates van vrienden worden het leukst gevonden? En welke updates krijgen nauwelijks likes? Andere interessante discussievragen voor in de klas zijn:

  • Als je geen gebruik maakt van Facebook of Instagram, mis je dingen.
  • Sociale netwerken werken verslavend.
  • Het is belangrijk om direct te reageren als ik een berichtje krijg via WhatsApp.
  • Door het gebruik van sociale media kan ik mijn eigen interesses ontwikkelen.
  • Door het gebruik van sociale media kan ik mensen direct om hulp vragen.
  • Door het gebruik van sociale media blijf ik beter up to date.
  • Ik ben een betere vriend door sociale media.
  • Sociale media maken je minder sociaal

Terugkijken - 10 min

Tijdens de discussie vraag ik hoe de studenten denken over beïnvloeding. Wat is er erg aan, waar liggen de grenzen? Is het altijd even duidelijk?

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie