JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Sluikreclame

Wat is sluikreclame? En wat vinden we ervan? De studenten ervaren het begrip door het zelf toe te passen.

Sluikreclame
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Device per groep met filmbewerkingsprogramma
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid

Competentie

Thema

Nieuws en informatie verwerken.

Lesdoelen

  • De student weet wat sluikreclame is en kan dit herkennen;
  • De student kan uitleggen dat de doelgroep van invloed is op de vorm en inhoud van media.

Te leveren producten

Een zelfgemaakte video waarin sluikreclame is verwerkt.

Beginsituatie

Studenten zien dagelijks reclame, maar ze weten het verschil tussen een reclameblok en vormen van sluikreclame niet.

Vooruitkijken - 15 min

Je kunt de les beginnen met de volgende inleiding:

Soaps zijn rond 1930 in Amerika ontstaan. Er was in die tijd weinig werk en mensen waren arm. Mensen hadden weinig geld om van alles te kopen. Zeepfabrieken hadden dan ook moeite hun zeep(poeder) te verkopen. Wie in het huishouden koopt er zeep? En waar bevond die doelgroep zich?

De meeste huisvrouwen waren de hele dag thuis hierdoor was het moeilijk voor fabrikanten om hun product onder de aandacht te brengen. Daarom bedachten enkele zeepfabrikanten een manier om huisvrouwen te bereiken.

Er kwam een serie die elke dag op de radio uitgezonden werd; ‘Ma Perkins’. Een spannend verhaal met tussendoor reclame voor zeep. De serie was een groot succes. Er luisterde erg veel mensen naar de serie en de verkoop van zeep steeg. Soaps zijn dus ontstaan om producten te verkopen door tussendoor reclame uit te zenden.

Het kon natuurlijk niet lang duren voordat de soaps ook op televisie te zien waren. ‘The first hunderd years’, ‘Search for Tommorow’ , ‘Faraway Hill’ en ‘As the world turns’ waren de eerste televisiesoaps. ‘As the world turns’ is meer dan vijftig jaar op televisie geweest en was daarmee de langst lopende soap ter wereld.

Uitvoering - 25 min

Opdracht 1

Kies een video van YouTube waarin reclame wordt gemaakt, die past bij de interesses van je studenten. Denk bijvoorbeeld aan deze aflevering Jachtseizoen. Je ziet zodra de video begint ‘bevat betaalde promotie’. Kijk alleen de eerste paar seconde. Bespreek met de studenten: Waarom komt die melding linksboven in beeld?

Bespreek vervolgens de term sluikreclame: Wat is de definitie van sluikreclame?

Vraag wie er voorbeelden van sluikreclame kent.

Voorbeelden:

  • In James Bond (en andere films) wordt sluikreclame gebruikt (AD);
  • Vloggers maken ook graag gebruik van sluikreclame (NOS);
  • Monica Geuze en Enzo Knol hebben een waarschuwing gekregen over sluikreclame (NOS).

Tip: het is mogelijk om dit onderwerp uit te breiden door te bespreken of het toepassen van sluikreclame is toegestaan.

Opdracht 2

De studenten maken groepen van vier en lezen de volgende instructies:

  • Maak een video waarin sluikreclame is verwerkt op een zo subtiel mogelijke manier;
  • Het onderwerp van de film is je opleiding, waarin je iets anders probeert te verkopen;
  • De film mag maximaal één minuut duren;
  • Jullie hebben een kwartier om het te filmen en monteren.

Tip: er zijn verschillende applicaties en websites die monteren erg makkelijk maken, bijvoorbeeld iMovie of de app Quick.

Let op de volgende zaken:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je in beeld brengen van de opleiding?
  • Hoe wil je sluikreclame gaan toepassen?

Opdracht vereenvoudigd

Bespreek klassikaal de definitie van sluikreclame. Laat studenten daarna in eigen woorden opschrijven wat dit betekent. Als voor iedereen duidelijk is wat sluikreclame inhoudt, kun je vragen wie er voorbeelden van sluikreclame kent.

Eventueel kun je deze voorbeelden noemen als het lastig is voor de studenten:

  • In James Bond (en andere films) wordt sluikreclame gebruikt (AD);
  • Vloggers maken ook graag gebruik van sluikreclame (NOS);
  • Monica Geuze en Enzo Knol hebben een waarschuwing gekregen over sluikreclame (NOS).

Laat studenten in groepjes van twee tot vier personen daarna nadenken over de verschillen tussen sluikreclame in een James Bond film en een vlog van Monica Geuze of Enzo Knol. Hoe ziet sluikreclame in een James Bond film eruit? En hoe in een vlog? Voor wie is de reclame bedoeld?

Ze denken na over de invloed van de doelgroep op de manier van reclame maken.

Ze schrijven de belangrijkste conclusies op. Dit kun je digitaal doen met Mentimeter of Padlet.


Verdiepingsopdracht

Laat de studenten nadenken over hun (toekomstige) werkveld. Zijn daar ook mogelijkheden om sluikreclame te maken? En wie is dan de doelgroep? In tweetallen bedenken studenten een manier van sluikreclame maken binnen hun (toekomstige) werkveld en op wat voor manier dat zou moeten om een bepaalde doelgroep aan te trekken.

Ze beschrijven hun aanpak in steekwoorden en kunnen dit klassikaal bespreken. Je kunt ervoor kiezen om een aantal tweetallen het woord te geven, of om alle antwoorden in te laten sturen via Mentimeter of Padlet.


 

Terugkijken - 20 min

Bekijk klassikaal de video’s. Om het interactief te maken kun je in Mentimeter een mogelijkheid creëren om te stemmen op de beste video.

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie