JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Telefoongebruik in gezelschap

Hoe gebruik je jouw mobiele telefoon in gezelschap?

Telefoongebruik in gezelschap
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Beamer, laptops voor studenten
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | SLB

Competentie

De student kan diverse gedrukte, digitale en audiovisuele informatiebronnen benutten om informatie te vinden. Kan bij verschillende informatiebehoeften het juiste medium kiezen.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Omgaan met (sociale) media.

Lesdoelen

  • De student kan argumenten onderbouwen met voorbeelden
  • De student kan uitleggen wat een negatief effect kan zijn van het gebruik van de mobiele telefoon in gezelschap

Te leveren producten

Discussie dat wordt ondersteund door een live-feed op Tricider.

Beginsituatie

De student maakt dagelijks gebruik van de mobiele telefoon, ook tijdens de les. Dit gebruik is meestal onbewust.

Vooruitkijken - 15 min

De praktijk wijst uit dat het streven naar geen mobiele telefoon in de klas bijna onhaalbaar is. Wel is het mogelijk om daar als school of zelfs als klas een protocol over te maken. Uit het onderzoek dat Pedro de Bruyckere aanhaalt op zijn website, blijkt dat 94% van de studenten sociale media bekijkt tijdens de les.

Vertel de klas over het experiment dat omschreven wordt in het artikel van De Correspondent. Zou dat in deze klas ook werken? Waarom wel/niet?

Misschien vind je het zelf niet zo belangrijk dat een docent liever niet heeft dat je gebruik maakt van je mobiele telefoon, maar de situatie is waarschijnlijk wel herkenbaar. Heb je zelf wel eens gehad dat je met vrienden was en iedereen op zijn mobiel keek? In Amerika leek even een originele trend te ontstaan om dit probleem tegen de gaan: phone stacking.

Bekijk met de klas de video van de NOS: Wie betaalt de rekening?

Wie kent dit verschijnsel? Wie doet er zelf ook aan mee met vrienden?

Uitvoering - 35 min

De studenten gaan met elkaar in discussie over het onderwerp. Vorm een groep studenten die tegen de stelling zijn, een groep die voor de stelling is en een groep met ‘rechters’. De rechters hebben de taak om goede argumenten te delen via Tricider. Op die manier is er een live-feed te zien via de beamer.

Voorbeelden van stellingen:

  • Als je uitgaat met vrienden moet je telefoon uit
  • Tijdens het avondeten mag je geen gebruik maken van een mobiele telefoon
  • Je mag een ander er niet op aanspreken wanneer hij/zij een mobiele telefoon gebruikt
  • Mobiele telefoon mogen gebruikt worden tijdens de les

Terugkijken - 10 min

Voor en tegens tegenover elkaar zetten. Wat is de uitkomst? Is er een regel te maken voor deze les? Of zelfs voor elke les?

 

Dit is een product van het Practoraat Mediawijsheid. Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie