JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Privacy op internet

Je post vaak iets zonder na te denken wat er eventueel mis kan gaan. De bescherming van je online identiteit wordt niet alleen vergroot met het aanpassen van privacy-instellingen op sociale media, maar ook door gebruik te maken van anonieme zoekmachines of door bewust om te gaan met cookies en cache. Studenten duiken de wereld van veilig internetten in en geven elkaar tips.

Privacy op internet
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
3 | 4
Benodigdheden:
Mentimeter en eventueel Screencast-o-matic
In te zetten bij:
Burgerschap | Mediawijsheid | Nederlands

Competentie

De student weet de meer evidente effecten van het toenemend mediagebruik op het menselijk bestaan te benoemen, zoals: het feit dat de media altijd en overal aanwezig zijn, dat we altijd met elkaar in verbinding staan, dat er steeds meer informatie op ons afkomt, etc.

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Privacy

Lesdoelen

  • Studenten kunnen verklaren op welke manieren informatie door anderen op een verkeerde manier kan worden gebruikt
  • Studenten kunnen uitleggen hoe ze online instellingen kunnen wijzigen om hun privacy te verbeteren

Te leveren producten

Artikel of tutorial

Beginsituatie

Studenten maken dagelijks gebruik van het internet, maar zijn zich in mindere mate bewust van de hun digitale voetafdruk.

Vooruitkijken - 25 min

Open de les met documentaire ‘Find my phone’. Wat vinden jullie van de documentaire? Mag de maker zomaar de dief volgen? We zagen dat het even duurde voordat de dief foto’s en apps van de gestolen telefoon verwijderde. Wat vinden jullie daarvan? Wat hebben jullie allemaal op je telefoon staan? Zou jij nu jouw telefoon vrijwillig aan je buurman/buurvrouw durven geven? (Eventueel uitstapje maken naar wachtwoorden> is je telefoon beveiligd met een wachtwoord? Andere apps/ gegevens?)

Bij het gebruik van (sociale) media speelt privacy een belangrijke rol. Wanneer iets online staat, heb je nauwelijks meer controle over die informatie.  Dat is bijvoorbeeld goed te zien bij de tv-serie Catfish van MTV. Bij die show kan je goed zien dat anderen ook informatie van jou, zoals foto’s, kunnen gebruiken. Dit kan nare gevolgen hebben.

Wat is privacy?

Vraag aan de klas. Aan de hand van Mentimeter verzamelen we alle ideeën over privacy. Wikipedia omschrijft privacy als persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven. Tegenwoordig mag dat worden aangevuld met:

  • Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt
  • De wens onbespied en onbewaakt te leven

Wanneer je een post op sociale media moet je altijd nadenken over de volgende vragen:

  • Wie kan dit zien?
  • Welke informatie wil ik online hebben staan en wat moet ik afschermen?
  • Kan iemand deze informatie op een verkeerde manier inzetten?

Wat zijn de risico’s?

Je hebt nauwelijks controle over foto’s of informatie die online staat en/of is doorgestuurd. Dat kan jaren later nog nare gevolgen hebben. Dat heeft niet alleen te maken met de informatie die op internet te vinden is, maar ook met de manier waarop internet werkt. Zo kunnen cookies erg handig zijn, ze onthouden bijvoorbeeld je wachtwoord, maar ze worden ook gebruikt om persoonsprofielen te maken. Zo kunnen adverteerders jou heel gericht hun advertenties tonen. Wees je hiervan bewust. Weet wat je plaatst en wie het ziet. Realiseer je dat je op internet digitale sporen nalaat.

Uitvoering - 30 min

Opdracht

Hieronder zijn meerdere tips over het beschermen van je privacy op internet. Lees er een paar door en kies er minstens 3 uit die jou aanspreken. Schrijf een artikel waarin je jouw lezers uitleg geeft over privacy en hoe zij hun online privacy kunnen beschermen. Leg de tips uit en geef aan waarom anderen deze tips zouden moeten opvolgen. Geef ook aan of je je eigen internetgedrag hebt aangepast na het lezen van deze tips. Waarom wel/ of niet?

Tip: in plaats van de studenten te laten schrijven, kan je ze ook een video laten opnemen met screencast-o-matic. Ze moeten dan alsnog informatie van de websites halen en zich verdiepen in het onderwerp en door de tool screencast-o-matic kunnen ze de werking laten zien omdat het beeld wordt opgenomen. Daarmee creëren ze een eigen tutorial!

Terugkijken - 5 min

Wissel het gemaakte werk uit en laat de studenten feedback geven op elkaar. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door de student die het werk van de klasgenoot leest de opdracht te geven om de tips in het artikel of de tutorial uit te voeren en terug te koppelen of het makkelijk was om op te volgen.

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie