JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Privacy mijn kostbaarste bezit?

In deze les gaan de studenten met elkaar in gesprek over de impact van het delen en doorsturen van foto’s van anderen. Wat is de impact voor de ander?

Privacy mijn kostbaarste bezit?
Tijdsduur:
90 min.
Mbo niveau:
2/3/4
Benodigdheden:
Post-its (wanneer je niet www.memootje.nl wilt gebruiken). • Kopieën uit Tijdschrift Linda juli 2017 met opdracht per tweetal. • Tijdschrift Linda juli 2017 (om te laten zien), ligt in kast Burgerschap • Of Kopieën per student met opdrachten uit “privacy mijn kostbaarste bezit”. Te downloaden op: https://maken.wikiwijs.nl/69909/Mediawijsheid_Pedagogisch_Werk#!page-1979959 • Op A3 gekopieerd terugkijkopdracht 20 gouden tips om je privacy online te beschermen (6 X).
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid/SLB

Competentie

Strategie:

Beseft hoe het eigen mediagebruik invloed heeft op de eigen levensstijl. Kan analyseren hoe de eigen mediaconsumptie van invloed is op de eigen kijk op de wereld (‘je bent wat je surft/kijkt/speelt/downloadt’).

Thema

Jezelf online profileren

Lesdoelen

  • De student is zich bewust dat privacy zijn/haar kostbaarste bezit is.
  • De student weet dat het strafbaar is om ongevraagd foto’s van anderen online te zetten.

Te leveren producten

20 gouden tips om je online privacy te beschermen.

Beginsituatie

De student is zich niet bewust van de mogelijke impact van het delen of doorsturen van foto’s van anderen.

Vooruitkijken - 20 min

Onderwijsleergesprek:

  • Wie kan de definitie geven van sexting?

Sexting is het sturen van seksueel getinte berichten of pikante foto’s of video’s, meestal via je mobiele telefoon.

  • Waar komt het woord vandaan?

“Sexting” bestaat uit de Engelse woorden “sex” en “texting” (dit laatste woord betekent: sms’en).

  • Sinds wanneer speelt dit probleem denk je?

Sinds het massale gebruik van de smartphones met camera’s.

Pols de ervaringen van de student via Memootje om te weten of dit leeft onder de studenten. Orden de uitkomsten en bespreek dit in de klas. (Via deze site kunnen studenten anoniem hun bevindingen geven, maar kost wel meer tijd). Het kan ook met een “normale” Post it.

Uitvoering - 50 min

Opdracht 1 

  1. Het meisje in de video stuurt een naaktfoto van zichzelf naar haar ‘vriendje’ via de sociale media Ze wil eigenlijk geen foto van zichzelf sturen. Waarom doet ze dit uiteindelijk toch?
  2. In de video wordt over de campagne over sexting gesproken. Wat is de boodschap die de bedenkers hiermee willen overbrengen?

A Het is gevaarlijk om blootfoto’s van jezelf te verspreiden.
B Het is verboden om blootfoto’s van jezelf te verspreiden.
C Het is verkeerd om ontvangen blootfoto’s van iemand anders door te sturen.

3. Op welke manieren kan een foto van jou verspreid worden waardoor hij voor iedereen zichtbaar is?

4 Stel: je verstuurt een naaktfoto van jezelf naar een vriend of vriendin. Wie kunnen deze foto uiteindelijk misschien te zien krijgen? Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.

A Je ouders
B Je opa en/of oma
C De leraren van school
D Je vrienden of vriendinnen van je sportclub
E Een onbekende man in Canada

5. Stel: iemand probeert jouw broertje of zusje over te halen zich voor de webcam uit te kleden of een naaktfoto van zichzelf te versturen. Wat kun je hem of haar voor adviezen geven?

  • Keuze uit opdracht Tijdschrift Linda in tweetallen. Of Zelfstandig opdrachten maken uit kopie “Privacy, mijn kostbaarste bezit”. Is wel pittig niet voor iedere lesgroep geschikt.

 

Opdracht 2 
“Over de streep” (als de sfeer in de lesgroep het toelaat)

  1. Heb je spijt dat je bepaalde informatie online geplaatst hebt?

Vraag aan het ja vak: Zo ja, om welke informatie gaat het?

  1. Wanneer je een nieuwe App installeert; lees je dan de gebruikersvoorwaarden? Vraag aan het nee vak: Bij welke Apps die jij gebruikt worden er gegevens van jou opgeslagen?
  2. Deel jij gevoelige informatie over jezelf via social media?

Vraag aan het ja vak: wat vind jij gevoelige informatie?

  1. Weet je dat wanneer je ergens solliciteert je gegoogeld wordt?
  2. Heb je weleens iemand gepest via social media?

Vraag aan het ja vak: op welke manier? Hoe voel je hier nu over?

  1. Ben jezelf wel eens gepest via social media?

Vraag aan het ja vak: wil iemand er iets over kwijt?

  1. Welke student heeft er nog een vraag over dit onderwerp om te stellen?

Hoe vinden jullie deze werkvorm “over de streep”?

Terugkijken - 20 min

  • Optie: In groepjes van drie een top 20 met gouden tips opschrijven om je privacy te beschermen op social media.

Gouden tips bespreken; de studenten geven een krul als zij die tip ook beschreven hebben op hun vel.

Bekijk tot slot deze video van de politie. Wie is het eens met de titel van deze les: Privacy, mijn kostbaarste bezit?!

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie