JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Portretrecht

Studenten oriënteren zich op het zonder toestemming publiceren van andere mensen en wat dit betekent. Ze reflecteren op de content op hun eigen sociale media.

Portretrecht
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
3/4
Benodigdheden:
De docent neemt kennis van de volgende twee pagina’s: https://www.justitia.nl/portretrecht.html https://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
In te zetten bij:
Burgerschap/Mediawijsheid/SLB

Competentie

Communicatie:

  • Heeft een bewust vormgegeven profiel op een of meerdere sociale netwerksites.
  • Deelt interessante en vermakelijke content, zowel in persoonlijke als professionele contexten.
  • Reageert alert en constructief op posts van anderen, en houdt zo de community levendig en interessant.
  • Kan nieuwe online relaties aangaan en bestaande relaties koesteren.

Thema

Informatie- en zoekvaardigheden

Lesdoelen

  • Student is zich bewust van de eigen rechten wanneer iemand anders, met of zonder toestemming, zijn of haar foto publiceert,
  • Student is zich bewust van de plichten wanneer hij of zij een foto met daarop iemand anders publiceert,
  • Student weet hoe het mogelijk is te controleren waar een foto online staat,
  • Student is zich bewust van de mogelijke (juridische) gevolgen wanneer iemands portret zonder toestemming gebruikt wordt.

Te leveren producten

  • Foto-map met geselecteerde foto’s die de student van zichzelf online vond.
  • Answergarden-overzicht.

Beginsituatie

De student onderhoudt via sociale netwerken contact met zowel naasten en kennissen, als met professionele relaties (medescholieren, collega, etc.). De student reageert op ondersteunende wijze op de activiteiten van anderen op diverse sociale netwerken.

Vooruitkijken - 15 min

Bekijk met de klas het volgende journaalitem/

De volgende kijkvragen kunnen daarbij gesteld worden:

  • Heb jij zelf wel eens online gestaan op een plek of in een context die je liever niet wilde?
  • Heb jij je online wel eens als iemand anders voorgedaan? Al was het maar als grapje?

Uitvoering - 40 min

Opdracht: elke student bekijkt de tijdlijn van twee van de eigen gebruikte sociale media. Bijvoorbeeld:

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
  • Google +
  • Snapchat

Bij elke foto waarin hij/zij is getagd vraagt de student zich af: wil ik deze foto wel online hebben staan? De student slaat de foto’s op de eigen computer op die onwenselijk zijn. De docent stelt klassikaal de volgende vragen:

  • Wat kun je doen tegen een foto die van jou online staat zonder dat je het wilt?
  • Heb jij als geportretteerde het recht om bezwaar te maken?

De docent stuurt de studenten naar de pagina van RadarTV. Zij lezen dit in eigen tempo of de docent vertelt de inhoud.

Elke student kiest één van de foto’s die ze als onwenselijk ervaarden en die toch online staat. Via de instructie die op de link hierboven staat checken zij in google waar deze foto te vinden is.

  • Staat de foto online ook nog ergens anders gepubliceerd?
  • Bij wie kun je daartegen bezwaar maken?

Terugkijken - 5 min

  • Zijn er foto’s die je zojuist hebt opgeslagen waar je inderdaad bezwaar tegen gaat maken?
  • Ga je vanaf nu anders te werk wanneer je een foto op één van jouw accounts plaatst? En wat houd je dan in gedachten?

Die laatste vraag kan door de docent worden vormgegeven via Answergarden, om alle inzichten klassikaal te delen.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie