JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Stageles | Online profileren 1 | Verwachting van de stage

De student leert waarom stage binnen de opleiding hoort en krijgen een beeld van wat ze willen leren tijdens hun stage.

Stageles | Online profileren 1 | Verwachting van de stage
Tijdsduur:
60 min.
Mbo-niveau:
2 | 3 | 4
Benodigdheden:
Telefoon, webcam, fotocamera
In te zetten bij:
SLB

Competentie

De student weet wanneer welke toepassingen meerwaarde hebben bij het realiseren van professionele en sociale doelstellingen en kan deze effectief inzetten (zoals bij het vinden van een nieuwe baan of het geld inzamelen voor een goed doel).

Lees hier meer over de verschillende mediawijsheid competenties

Thema

Online profileren.

Lesdoelen

  • De student kan uitleggen waarom stage binnen de opleiding hoort
  • De student kan vertellen wat hij/zij wil  leren tijdens de stage.

Te leveren producten

Student gaat een videologboek (vlog) maken over hun verwachtingen van stage.

Beginsituatie

Om een indruk te krijgen van een stagiair op stage kijkt de klas een stagiair in beeld.

Vooruitkijken - 20 min

Docent legt uit (aan de hand van het stageboek of POB of BPV-handboek) hoe de stage is ingedeeld. Van sollicitatieprocedure, matchingsprocedure tot de daadwerkelijke stage. En vertelt wat het doel is van de stage. Opdrachten die gemaakt moeten worden tijdens stage worden benoemd. Een ouderejaarsstudent kan wellicht vertellen over de urenverantwoording, stagevergoeding en de eigen ervaring.

Uitvoering - 30 min

Opdracht 1: Peers.

Voorafgaand aan de stage worden koppels gevormd. Deze ‘buddy’s’ gaan als ‘peers’ te werk tijdens de stageperiode. Ze delen met elkaar wat ze onderzoeken en maken of laten het elkaar zien. Ze delen hun leerdoelen zodat ze elkaar feedback kunnen geven op SMART formuleringen maar ook op inhoud. De koppels stellen elkaar vragen over de leerdoelen en onderzoeken samen bij welk bedrijf deze leerdoelen het beste tot uiting komen.

Opdracht 2: Vlog.

Maak een vlog (video logboek) over je toekomstige stage van maximaal 1 minuut. Leg in de vlog het volgende uit:

  • Waarom jij voor deze opleiding hebt gekozen.
  • Waarom je nu stage gaat lopen.
  • Wat je wil leren van een stage.
  • Wat je verwacht van een stagebedrijf.

De buddy’s bekijken elkaars filmpje en geven elkaar feedback. De vlog komt in het POP.

Leeropbrengst: Studenten leren elkaar feedback geven.
Studenten denken na over hun toekomstige stage.

Product(en): Een vlog + feedback (zie best practices).

Terugkijken - 10 min

Studenten gaan de gemaakte vlog uploaden naar een Padlet. Na het uploaden bekijken ze tenminste één andere video en geven ze feedback aan de klasgenoot.

 

Onze lessen vallen onder de Creative commons licentie