JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Online (on)wenselijk gedrag 1

Een open gesprek over wat wenselijk en onwenselijk gedrag is op het internet waarbij online pesten wordt aangehaald.

Online (on)wenselijk gedrag 1
Tijdsduur:
60 min.
Mbo niveau:
2/3/4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de les
In te zetten bij:
Burgerschap / Mediawijsheid / SLB

Competentie

Communicatie: Volgt de posts en uploads van vrienden en familie op sociale netwerken en reageert daar op sociale wijze op.

Thema

Omgaan met (sociale) media

Lesdoelen

  • De student weet wat wenselijk gedrag is op het internet
  • De student weet wat online pesten is

Te leveren producten

Een groepsdiscussie

Beginsituatie

Er is internet aanwezig in het lokaal. Elke student heeft via computer of mobile device toegang tot zijn of haar sociale media.

Studenten in groepen laten zitten.

Docent bereidt zich voor door zich te verdiepen in (on)wenselijk gedrag op het internet en de gevaren van het doorslaan van dit gedrag, het online pesten (zie linkjes onderaan de pagina). Wil en kan dit ook bespreekbaar maken met de klas.

Een veilige sfeer moet er heersen in de klas.

Vooruitkijken - 30 min

Om te ontdekken wat studenten voorbij zien komen aan wenselijk en onwenselijke uitingen bekijken jullie samen de volgende pagina’s. Vraag of ze de pagina’s kennen en wat ze van deze verzamelpagina’s vinden.

De Beste Social Media verzamelt dagelijks de beste en meest creatieve socialmedia-updates. We geven ook workshops en jaarlijks organiseren we De Beste Social Awards. Ze streven hiermee bij te dragen aan een hogere kwaliteit van social media berichten van Nederlandse bedrijven. Zij verzamelen dus de beste en creatieve berichten die online verschijnen (input van gebruikers). De vraag is; zijn alle berichten voor iedereen leuk?

Voorbeeld: sociale media over opvallende namen.

Om de klas te betrekken is het interessant om te vragen waar studenten wel of niet op reageren (Facebook, Instagram, YouTube video’s, blogs, etc etc.)

Bespreek als voorbeeld de filmpjes van dumpert.nl. Vraag aan de klas wie hier wel eens kijkt voor video’s. En bespreek de huisregels die op hun website staan. Waarom zouden ze deze huisregels hebben? Laat de studenten in groepjes van 4 bespreken wat ze ervan vinden.

Als je googlet naar ‘negatieve comments’ komen er bladzijden vol met tips over hoe je hiermee om moet gaan. Bespreek met de klas wat dit betekent. Is het ook een mogelijkheid om geen negatieve comments te geven?

Wat doen negatieve reacties met mensen?

Uit onderzoek blijkt dat om 1 negatieve reactie (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) staat tot 5 positieve reacties (complimentje, aandacht, interesse, attent zijn). Negativiteit heeft dus een grote destructieve kracht.

  • Hoe werken negatieve reacties in het echt?
  • Hoe werkt dat online?
  • Kun je er met iemand over praten als je in het echt kritiek krijgt of gekwetst wordt? En hoe werkt dat online?
  • Wanneer is iets een negatieve reactie?
  • Wanneer is het pesten?
  • Wanneer is het online pesten?

Uitvoering - 15 min

Opdracht:

Laat studenten op zoek gaan naar wat negatieve reacties met mensen doen.

Terugkijken - 15 min

Bespreek met de klas wat wenselijk gedrag is en wat onwenselijk gedrag is. er kan een bruggetje gemaakt worden naar feedbackregels. Voorbeelden voor meer informatie:

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie