JE HEBT ONS GEHACKT

emoji

Dan is deze conferentie echt wat voor jou!

Mobiele telefoons

Hoe werkt de veroudering van smartphones? En wat is het effect van de productie van smartphones op het milieu?

Mobiele telefoons
Tijdsduur:
120 min.
Mbo niveau:
4
Benodigdheden:
Beamer en video's uit de lessen
In te zetten bij:
Mediawijsheid

Competentie

Strategie – Ontwikkelt een doelgerichte strategie om in alle levens -sferen optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die traditionele, nieuwe en sociale media bieden. Weet wanneer welke mediatoepassingen het eigen welbevinden en levensgeluk kunnen verhogen (of juist verlagen) en zet deze mediatoepassingen daar actief voor in. Deelt expertise met anderen om ook hun mediastrategie te optimaliseren. Heeft niet alleen eigen doeleinden voor ogen, maar bevordert ook die van anderen en de communities waaraan deelgenomen wordt.

Thema

Tools & apps strategisch inzetten

Lesdoelen

Studenten kunnen een doelgerichte strategie ontwikkelen om te zorgen voor een optimaal gebruik van sociale media

Te leveren producten

Planning van content.

Beginsituatie

.

Vooruitkijken - 20 min

Op het bord (links):

Hoe lang gaat een smartphone mee?

 

Op het bord (rechts)

Hoe lang wil jij doen met jouw smartphone?

 

We lezen het artikel van De Correspondent. Vat vervolgens elke alinea in een zin samen. Daarna bespreken we het artikel en de samenvattingen.

Beantwoord daarna de volgende vragen:

  • Wat houdt een telefoon afbetaling in? Waarom kan de term ‘gratis’ hier misleidend zijn?
  • Wat bedoelen ze met ‘voortijdige veroudering van smartphone’?
  • Heb jij je ook wel eens afgevraagd of fabrikanten de smartphone express voortijdig laten verouderen?
  • Op welk systeem werkt jouw smartphone? iOS of Android?
  • Welk type processor werkt jouw smartphone op?

a Single-core

b Dual core

c Quad core

d Octa core

  • Waar ligt het probleem bij een oudere smartphone?
  • Omschrijf in jouw eigen woorden het probleem voor een bedrijf dat smartphones maakt?
  • Wat is een end-of-life date van een smartphone?
  • Wat valt de Iphone fabrikant die werkt met het iOS systeem te verwijten?
  • Welke ontwikkeling zou jij graag zien?

Uitvoering - 85 min

Opdracht 2

We kijken de documentaire blood in my phone van IDFA School.

Maak vervolgens via gomoodboard.com een moodboard van het probleem dat is geïllustreerd in de film. Laat de boodschap krachtig overkomen zonder dat je stills uit de documentaire zelf gebruikt.

 

Opdracht 3

Als tegengeluid is in 2016 de fairphone op de markt gekomen, een telefoon die op een eerlijke manier wordt gemaakt. Jij gaat research doen naar de fairphone:

  • Leg uit hoe het de fabrikanten lukt om de telefoon op een eerlijke manier te maken;
  • Waar is de telefoon te koop?
  • Is dit volgens jou de oplossing op het probleem? Leg uit waarom;

Fairphone is nog niet erg groot en daarom ga jij een planning maken voor de producent waarin je aangeeft hoe zij met sociale

  • media meer aandacht kunnen krijgen voor het product. In deze planning denk je aan de volgende onderdelen:
  • Tot welke doelgroep richt jij je?
  • Welke sociale media zet je in en waarom?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep in actie komt en overgaat tot de koop van een fairphone?

De planning is voor een week en je beschrijft elke dag wat er moet gebeuren.

Terugkijken - 15 min

In deze les zijn er meerdere feedbackmomenten. De vragen van de correspondent worden klassikaal besproken, de film wordt ook klassikaal nabesproken. De planning wordt individueel teruggekoppeld.

Onze lessen vallen onder de Creative common licentie